onsdag 1 maj 2013

När det inte blir som man har tänkt sig...

Min fina vän E och jag träffas inte så ofta numera. Vi är väl båda mitt uppe i livet och har svårt att hitta tider att ses. Den här gången är det nog mitt fel att vi inte har setts på ett tag eftersom jag har haft fullt upp med flytten. Vi bokade i alla fall in att ses ikväll, den 1:a maj och jag hade hela kvällen uttänkt i detalj.

Min vän skulle komma vid 18-tiden och då skulle Lilla hjärtat bli alldeles till sig av besöket. Hon skulle vara lite blyg i början förstås, men sen skulle M vara glad och springa runt och visa E alla hennes leksaker. M skulle prata massor och min vän skulle oja sig över hur stooor Lilla hjärtat har blivit och vad många ord hon kan! Sen skulle min man ta över vid sju-halv åtta och ta på pyjamas, läsa godnattboken, ge välling och söva. Jag skulle bara behöva gå upp med vällingflaskan och sedan helt ägna mig åt min fina vän.

Jag skulle ha förberett maten förstås, och sedan bjuda på en utsökt god middag. Kanske ett glas vin till maten och vi skulle slå oss ner och äta gott, skratta åt minnen och prata, prata, prata bort hela kvällen! Helt ostörda av våra älskade barn som annars gärna snor åt sig uppmärksamheten och gör att mammorna ständigt  tappar tråden. Sedan skulle vi dricka te och äta efterrätt tills vi helt glömde av tiden.

Åh, en så fantastisk kväll det skulle bli. Men riktigt så blev det inte.

Lilla hjärtat är fortfarande sjuk och har varit så ledsen och hängig idag. Hon var mest trött och sa inte ett knyst när min vän kom hit. Och när det var dags för nattning blev hon supermammig och ledsen och min fina vän fick underhålla sig med en Mama-tidning medan jag stressat försökte få min lilla älskling att sova (som alla föräldrar vet går det alltid extra dåligt att söva när man själv är stressad...)

Nåväl, till slut fick jag och min man med gemensamma krafter vår lilla sjukling att sova. Och jag och min vän fick faktiskt prata ostört ganska länge. Det var så underbart att bara få sitta och prata. Och varje gång jag träffar henne tänker jag, varför träffas vi inte oftare?

Det kanske blev lite rörigare kväll än vad jag hade tänkt mig, men en väldigt bra kväll till slut ändå!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar