torsdag 7 januari 2010

2 sekunder

Allt var bra. Jag skulle hälsa på på mitt nya jobb. Jag var glad och förväntansfull. Jag körde långsamt på de glashala vägarna. Daughtry spelade i högtalarna. Solen sken. Jag kom fram till en korsning. Det blev grönt. Bilen framför mig körde iväg.

2 sekunder senare.

Jag rullade ut i korsningen då jag plötsligt fick se en lastbil komma körandes från vänster. Jag hann inte tänka. Plötsligt hade jag hela lastbilen framför mig. Jag ställde mig på bromsen, men det var så otroligt halt så det tog ingenting. Jag såg den stora, vita lastbilen framför mig och jag visste att jag skulle krocka.

2 sekunder senare.

Min bil stod vid sidan av vägen. Mitt hjärta slog hårt. Jag stängde av musiken och jag stängde av bilen. Med darrande händer tog jag upp mobilen och ringde 112. En kvinna frågade vad som hänt. "En krock" stammade jag. "Jag har krockat". Hon frågade var jag befann mig och jag försökte förklara men orden ville inte riktigt komma ut i rätt ordning. Plötsligt kom tre brandmän fram till bilen. En brandman i 30-årsåldern öppnade min bildörr och frågade hur jag mådde. Jag skakade i hela kroppen. Han kom runt och satte sig bredvid mig i bilen. Jag hade ont i nacken och de sa åt mig att sitta still och titta rakt fram. Brandbilen hade stått i korsningen och sett hela olyckan. De berättade att lastbilen hade kört mot rött. Jag hade inte haft en chans att stanna.

Jag körde in i lastbilen från sidan, ungefär vid lastbilens högra framdäck. Som tur var hade vi båda låg fart, annars hade olyckan förmodligen sett helt annorlunda ut. Snart kom ambulansen, och strax därefter kom polisen. Ambulansmannen ställde frågor och kände på min nacke. Polisen ställde frågor och ringde efter bärgningsbil.

Jag är otroligt tacksam att det gick så bra som det ändå gjorde. Men jag kan inte låta bli att tänka på vad som skulle ha hänt om jag hade kört in i korsningen en sekund tidigare och hamnat framför den enormt stora och tunga lastbilen istället...

Skärrad. Tacksam. Förvirrad.

21 kommentarer:

  1. Vad skönt att det ändå gick så bra som det gjorde. Jag tänker på dig och hoppas att det går fortsatt bra, och att du inte mår för dåligt framöver p.g.a. det som hände.

    Ta hand om dig!

    (Till slut, om man nu får skriva så här i samband med en så allvarlig händelse, men: Otroligt snyggt och bra skriven text!)

    SvaraRadera
  2. men ush... skönt att det inte var värre dock!

    SvaraRadera
  3. Otroligt skönt att det gick så pass bra som det ändå verkar ha gjort. Tänker på dig!

    SvaraRadera
  4. Tänker på dig! KRAM

    SvaraRadera
  5. Men usch, vad hemskt! Jag tänker på dig Vanilla.

    Många kramar

    SvaraRadera
  6. men fy så hemskt! men skönt att det gick så bra som det gick ändå. änglavakt!

    SvaraRadera
  7. Usch va läskigt! Tur att det gick så bra som det gjorde, ibland har man änglavakt :)

    SvaraRadera
  8. Åh, vad skönt att höra att det gick så bra i alla fall. Satt och läste med hjärtat i halsgropen, för även om jag på något sätt kunde förstå att du klarat dig (du kunde ju i alla fall skriva om det) så undrade jag hur det gått.

    Måste vara skrämmande känsla. Ska tänka på dig extra mycket nu.

    KRAM!!

    SvaraRadera
  9. Usch å fy, det är så lätt hänt...
    Tur i oturen att det gick så pass bra ändå.
    Hoppas du slipper ev. problem i framtiden utav krocken.

    Ha det gott!
    Och tack för hälsningen du skrev hos mig =)

    SvaraRadera
  10. Shit vad läskigt! Fattar inte hur folk kan vara så jäkla vårdslösa i väder som detta! Det är glashalt överallt! Det är superviktigt att följa trafikreglerna, man borde vara extra noga vid väder som detta!

    Skönt att du klarade dig!

    SvaraRadera
  11. Vart så orolig för dig!! Vågar inte tänka vad som kunde ha hänt. Tacksam för att du ändå under omständigheterna klarade dig bra. Tänker på dig och D!<3

    SvaraRadera
  12. Usch va hemskt! Skönt att höra att du ändå klarade dig ganska bra!!

    SvaraRadera
  13. Men fy va hemskt. Blev alldeles skakig när jag läste.

    Är så otroligt glad att allt gick bra!!!

    Mängder med kramar!

    SvaraRadera
  14. Fy vad läskigt! Men tur att det gick så pass bra ändå...Kram!

    SvaraRadera
  15. Usch, vad otäckt! Tänker på dig.

    SvaraRadera
  16. Tack för alla fina kommentarer! ♥

    SvaraRadera
  17. Men usch vad läskigt det måste ha varit och kanske är fortfarande, men vad tur att det ändå gick så bra!

    SvaraRadera
  18. Usch, jag blir alldeles kall när jag läser detta... TACK - o - lov! gick det så bra som det gick. Är nacken helt bra nu eller har du fått någon form av whiplash?

    SvaraRadera
  19. Usch ja, vad läskigt. Tur i oturen att det inte blev värre. Hur mår du idag?

    SvaraRadera