fredag 30 april 2010

Men hur får man då kontakt?

När jag nu har varit i Ecuador i två veckor har jag märkt en hel del kulturskillnader. Jag och min lärare pratade lite om den ecuadorianska kulturen idag. Jag berättade att jag inte är van vid att män försöker ta kontakt med mig när jag promenerar utomhus. Min lärare förklarade att om en man (eller kvinna, fast det ger henne inte så bra rykte) ser någon som de tyckte är fin så är det självklart att ta kontakt. För folk här tänker att de kanske aldrig någonsin kommer att träffa den här personen igen, så de måste försöka. Jag förklarade att det inte går till så i Sverige. Jag sa att om jag skulle vara singel skulle jag ändå inte ha något som helst intresse av att ta kontakt med en vilt främmande man på gatan, bussen eller restaurangen. Min lärare tittade oförstående på mig och sa ”Men, hur får man då kontakt?”

3 kommentarer:

  1. Jag undrar så klart hur man då tar kontakt? Vad svarade du? =)

    SvaraRadera
  2. Haha, vilket genialiskt sätt egentligen:-) Vi i europa och norden är nog i regel lite för "kalla" och skygga för att ta kontakt på det sättet:-) Är också nyfiken på vad du svarade:-)

    SvaraRadera
  3. Johanna: Ja, det är sant! Fast det är lite respektlöst också kan jag tycka... Jag svarade att vi ofta träffar våra respektive genom kompisar, på jobbet eller skolan! :-)

    SvaraRadera