måndag 3 maj 2010

Kulturskillnader

Det är alltid svårt att umgås med människor som har helt skilda åsikter när det gäller grundläggande värderingar. Idag talade jag och min lärare om barnuppfostran. Hon är runt 40 och har inga barn och hon har varit tydlig med att hon inte heller tycker om barn. Hon tycker inte om när de gråter eller tjatar. När vi senare vid en bussfärd såg ett skrikande barn med sin mamma ryste hon till. Sedan förklarade hon att hon tycker att de vuxna inte har ordning på barnen. Hon tycker att om barn inte lyder de vuxna så borde de vuxna slå barnen. Hon sa att hon visste att vi i Sverige kunde ringa en myndighet om vi såg en vuxen slå ett barn, men hon tyckte att det var helt fel. ”Vad jag gör i mitt hem, eller hur jag uppfostrar mina barn ska ingen annan bry sig om” sa hon. Våra åsikter var helt klart så skilda som det bara gick. Jag tog på mig ett fejk-smile och framförde mina åsikter på ett så bra sätt jag kunde utan att stöta mig för mycket med den ecuadorianska kvinnan. Men jag hoppas innerligt att hon aldrig skaffar barn...

4 kommentarer:

  1. Fy vad hemskt! Konstigt med sånna åsikter!

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller med dig, hoppas verkligen inte hon skaffar egna barn med dessa åsikter, hemskt.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Hujedamej..... jag hoppas också aldrig hon får några barn.

    Kul att hitta in hit :)

    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Fy va jobbigt med sådana situationer. Att man, som du säger, sitter och ska hålla masken. För det är liksom ingen idé att ge sig in i diskussionen.

    SvaraRadera