söndag 27 juni 2010

Annorlunda Ecuaodor Del 1 Renlighet

Jag är en person som tycker om att ha rent omkring mig. Hemma i Sverige städar jag minst en gång i veckan och hatar offentliga toaletter. Här i Ecuador har jag fått lägga allt vad renlighet heter åt sidan. Jag tror inte att jag har känt mig riktigt ren sedan vi flyttade till Rio Verde. Rummet vi bor i är möblerat med dammiga, smutsiga och trasiga möbler. Det är fläckar på sängen, insekter och svart smuts i lådorona i byrån och på golvet finns besynnerliga fläckar som inte går att få bort. På väggarna växer det mögel och handfatet i badrummet både läcker och är smutsigt. Filten i sängen luktar bokstavligt talat piss. I helgen bad vi att få nya sängkläder varpå de bar upp ett färgglatt bäddset med målarfläcksfärgar och grus på. Vi frågade försiktigt om hon kanske kunde tvätta sängkläderna vi redan hade i sängen istället vilket hon gjorde. Det var bara det att hon ställde sig och handtvättade våra sängkläder vid tvättstället under trappan där de kvällen innan hade slaktat marsvin... Ett ostädat rum kan jag klara, men smutsiga sängkläder där går min gräns. Men det är inte så mycket att välja på. Det är bara att anpassa sig!

1 kommentar:

  1. Uh... otroligt...

    Är de mycket sjukdomar som cirkulerar i området eller är det tvärtom; att de är ovanligt friska på grund av alla baciller kanske?

    SvaraRadera