fredag 10 juni 2011

Bakning på förskolan

När det var dags att baka på min förra avdelning utsågs jag tydligen som ansvarig. Förra fredagen skulle vi baka med alla barn i två omgångar. De andra pedagogerna gick ut så jag antog att jag skulle ta hand om bakningen. När jag bakade med barnen några veckor tidigare gick det utmärkt. Den här gången gick det inte riktigt lika bra. Barnen var trötta och griniga, de hostade i smeten och tappade ägg, de skrek på varandra och ett barn började gråta för att hon var rädd för elvispen... Till slut fick vi i alla fall ihop en smet och när det var dags att klicka ut smeten i formarna bråkade de om vem som skulle vara först. Sedan tröttnade de, och jag satt själv och klickade i de sista 30 formarna... Sedan skulle proceduren upprepas på eftermiddagen.

När det var dags för sommarfest och vernissage på vår avdelning sprang jag och mina kollegor runt som skållade råttor och satte upp teckningar, målningar, städade avdelningen, bar möbler o.s.v. När det var 20 min kvar kom jag på att jag skulle fixa frosting till 70 muffins... Men när klockan slog halv fyra och föräldrarna anlände till vår stora gård stod det i alla fall tre stora fat med barnens egen-bakade muffinsar! "Kom och köööp!"


1 kommentar:

  1. Du har en ängels tålamod med barn. Kan du dela med dig lite ;-)?

    SvaraRadera