torsdag 27 maj 2010

Helgens utflykter

Det är svårt att hinna blogga lika mycket nu när jag bor i den lilla by Rio Verde. En och annan gammal dator finns i byn men Internet går inte att komma åt alls. Det är konstigt att befinna sig på en plats utan Internet men ganska skönt också på något sätt.

Helgen som gått har varit händelserik och spännande som nästan varje helg är här i Ecuador. I lördags var det en stor födelsedagsfest för sonen i familjen. Det fiskades fisk, lagades massa mat, gjordes snittar, köptes tårtor och dukades långbord. Det var riktigt mysigt att sitta och äta middag ute i den kolsvarta och ljumma natten. Efter middagen tog vi en promenad i den lugna byn och satte oss sedan på ett krog-liknande ställe. Vi var åtta personer, men min "värdpappa" tyckte att det var lagom att ta in två stora flaskor öl för oss att dela på.

Söndagen bjöd på fotbollsmatch inne i den närmaste staden Banos samt en mycket god avokadosallad efteråt. Vi hann också med lite shopping. Även måndagen var ledig eftersom det var Ecuadors nationaldag. Vi vaknade till smatter mot rutorna. Trots att vi alla var trötta släpade vi oss ner till frukosten och då frågade mina "värdföräldrar" om vi ville åka med in till den lite större staden Puyo och kanske äta något eller så. Ja, visst det kunde vi väl göra. Vi trängde ihop oss fyra stycken i baksätet som vanligt och åkte en dryg timme mot Puyo, men vi åkte förbi staden och stannade vid ett zoo-liknande ställe. Vi fick en guide och gick på slingriga stigar medan regnet öste ner. Det klafsade om fötterna och de våta träden piskade oss i ansiktet. Men vi såg några riktigt häftiga djur som ni kan se i inlägget nedan. När djurbesöket var avklarat åkte vi in till Puyo och mycket riktigt åt vi på restaurang, men det är nog knappt att det kan kallas för restaurang. Det var trasiga plastdukar på borden, och maten serverades på trasiga och omaka tallrikar. Den ljumma juicen serverades i plåtmuggar och i soppan simmade alla möjliga olika djurdelar omkring. Sedan fortsatte vi nästan en timme till i bil innan vi klev ur och begav oss in i djungeln. Inte heller detta så värst likt storstadsbesöket som jag hade föreställt mig. Efter en lång och mödosam vandring kom vi i alla fall fram till ett magiskt vattenfall.

Inget blev riktigt som jag tänkte mig den här helgen, men det blev bra ändå och jag är glad för allt som jag har fått uppleva! Hoppas att ni har fint försommarväder hemma i Sverige!