onsdag 13 april 2011

Har smak med kön att göra?

Igår skrev Stina-Lee ett inlägg om sitt nya överkast. Hon inreder i romantisk stil som ni kan se på bilden och i inlägget skrev hon följande:

"För att svara på era frågor om hur min kille "accepterar" denna ljuva romantiska stil så måste jag kontra med en annan fråga; har smak något med kön att göra? (www.stinalee.se)"


Om vi levde i ett totalt jämställt samhälle, där en pojke som vill ha rosa klänning på skolavslutningen inte är något konstigt, där en kvinna som har kort hår och snusar inte antas vara lesbisk och där alla barn känner sig fria att utvecklas till just den person som de vill bli - då skulle man också kunna säga att smak inte har något med kön att göra.

Men ett sådant samhälle lever vi inte i. Vi lever istället i ett samhälle där barn tidigt lär sig vad det innebär att vara flicka respektive pojke. Barnen är oerhört medvetna om vad som är ok, och vad som är "utanför gränsen". När det kommer till kläder är skillnaderna förvånansvärt stora, trots att barn ser likadana ut ända tills de kommer in i puberteten.

Beauvoir skrev redan på mitten av 1900-talet att man inte föds till kvinna, man blir det. För att återgå till Stinas fråga så vill jag därför påstå att smak i allra högsta grad har med kön att göra. Vi klär generellt flickor i söta, ljusa och fina kläder, medan pojkarnas kläder i större utsträckning är tuffa, mörka och praktiska. På så sätt tror jag att det har påverkat Stinas stil och att hon av den anledningen väljer den romantiska stilen när det gäller såväl klädstil som inredning. Visst kan en man också tycka att det är snyggt, men jag tror att det är extremt få män som skulle välja den här inredningsstilen om de bodde ensamma.

Vad tror ni? Har smak med kön att göra?


2 kommentarer:

  1. Det är intressant fråga. Enligt min mening så har det absolut med kön att göra just i dagens samhälle. Men jag tänker på t.ex. Jane Austen tid där allt var romantiskt, tom män klädde sig i spetsar. Idag är det mycket att valjä på marknaden och det är mycket uppdelad mellan manligt och kvinnligt, även hur det ska se ut hemma hos en och vi tror att så måste det vara.

    Jag får absolut inte använda spetsar hemma ,överhuvudtaget! S känner sig personligt kränkt som man :) Du har rätt, själv skulle väldigt få män välja den här romantiska stilen, men jag tror på att Stinas kille tycker om den romantiska stilen. Jag tycker däremot att det är konstigt fråga från läsare, om de både inte tyckte om stilen det är självklart att de inte skulle ha det. Det är ju uppenbart att han gillar det med.

    Och vem vet hur många killar älskar romantisk stil men inte vågar köra den när de bor ensamma (med en tjej är det lättare, man kan alltid skylla på att det är hon som väljer) Så därför är genus bra! För de som vill och inte vågar :)

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt långa svar Marieta!

    Nej, precis, i vår tid är män som klär sig i spetsar extremt könsöverskridande!

    Jag håller med dig, det är en konstig fråga av läsarna! Vi får väl ändå anta att de är överens om inredningen! :-)

    SvaraRadera