onsdag 13 april 2011

Muffins

Idag när jag kom till jobbet satte jag igång och bakade muffins med barnen. Det är inte helt enkelt att få till smeten när sex små barn står och hoppar på stolar och vill vara med. Men jag kände mig konstigt nog lugn, och alla barn fick hjälpa till i tur och ordning. Vi räknade, pratade om dl, l, teskedar och annat. Och vi lyckades t.o.m. få till en riktigt god smet!

Sedan var det dags att fördela smeten i muffinsformarna. "Kan själv! ropade de så fort jag försökte hjälpa till. Vi hade smet överallt, men vad gör väl det? Det blev väldigt goda muffins i alla fall, som vi kunde bjuda de andra barnen på när vår temadag "Våra sinnen" började en timme senare!

6 kommentarer:

  1. I min kommun har vi sockerförbud. Barnen får endast baka pepparkakor till lucia och äta midsommartårta.
    Får barnen där glass och sånt oxå?

    Kramis

    SvaraRadera
  2. Mira: Nej, det har vi inte. Barnen får äta glass också, när de fyller år tar de ofta med glass själva och bjuder kompisarna på! :-)

    Tycker du att sockerförbudet är bra?
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh smarr :) Angående sockerförbud tror jag inte på förbud överlag!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag tycker att sockerförbudet är bra. Vi har inte söta krämer, smaksatta yoghurts osv heller. Allt för att minska på tomma kalorier. Vi har 42 barn i min barngrupp, det blir rätt många glassar om alla ska bjuda ;)
    Visst kan det ibland kännas överdrivet men jag tycker att det är bra överlag. Då får föräldrarna fylla "sockerkvoten" istället för att barnen ska ha ätit massor med sånt redan på förskolan.
    Barnen får bjuda på frukt om de vill bjuda på nåt när de fyller. Bakar vi så bakar vi bröd till mellis osv.

    Som sagt, känns överdrivet ibland speciellt när vi pedagoger sitter och trycker i oss godis på rasten ;) men men. Det är en bra tanke bakom tycker jag.

    Kommunen satsar ju även på att köpa in så mycket ekologiska råvaror som möjligt.

    Ha en fin helg, kramisar

    SvaraRadera
  5. Ja, tanken är god. Vi har inte heller söt yoghurt, sylt eller krämer. Och jag håller med dig om att barn oftast får i sig tillräckligt med tomma kalorier.

    Men om ett barn i månaden har med sig glass till förskolan tycker jag att det är helt ok! :-)

    Ekologiska produkter är superbra! Jag önskar att min förskola skulle satsa mer på det!

    Detsamma!
    Kram

    SvaraRadera