söndag 21 februari 2010

Eritriansk middag

I helgen har vi fått njuta av en riktig eritriansk middag. Mina vänner har fått barn och ville bjuda oss på massor med mat, riktigt kaffe och fika.

En gryta med kyckling, potatis, lök och morötter.

Ett speciellt bröd som man la den andra maten ovanpå för att sedan äta all mat med händerna.

Rostade kaffebönor.

Efter ca en timme var det utsökta kaffet färdigt. Tre sådana här små koppar skulle vi enligt tradition dricka.

TIll kaffet var det fika med olika kex, en slags sockerkaka och popcorn. "Oj, vad mycket hon lassar på sin tallrik" hann jag tänka innan kvinna med ett stort leende räckte över denna tallrik till mig...

4 kommentarer:

  1. Wow, vilken middag! Häftigt att pröva på någon helt annan matkultur! :-)

    SvaraRadera
  2. Då blev du MÄTT iaf ;D
    Maten såg supersmarrig ut, jag älskar att äta nya maträtter...
    Ha nu en lugn fin söndag!!
    Kramisar<3

    SvaraRadera
  3. jag tycker det är spännande med mat från olika kulturer (eller spännande med mat överhuvudtaget), så jag hade gärna varit med på ett hörn :)

    SvaraRadera
  4. Mariekex och popcorn, en underskattad kombination :) Man tycket att man smakat mat från många länder men ojojoj vad mkt man har missat här i världen. Spännande! (då syftar jag inte på popcornen)

    SvaraRadera