tisdag 3 april 2012

Barnvälsignelse

Det är många av er som har frågat om vi tänker döpa Lilla hjärtat, och några av er gissade också på det när jag la upp inlägget om inbjudningarna igår. Vi har inte tänkt att döpa M men vi kommer att ha en barnvälsignelse.

Att döpa sitt barn betyder att barnet tas upp i den kristna gemenskapen och även blir medlem i Svenska Kyrkan. Vi känner att vår dotter ska få välja själv om hon vill vara kristen och medlem i kyrkan eller inte. Däremot har vi tänkt att barnvälsigna Lilla hjärtat. Jag vet inte om det är så vanligt, men i min släkt är det tradition och det känns fint att en präst ska välsigna vår lilla dotter. Dessutom känns det viktigt att få samla släkt och vänner och fira att M har kommit till världen!

Vi har valt att göra barnvälsignelsen till en privat tillställning, istället för en del i en gudstjänst. Vi har bokat en mindre kyrka där vi kommer att ha en kortare samling i kyrksalen och sedan bjuda på smörgåstårta och tårtbuffé i församlingsvåningen. För oss är det viktigt att den här dagen firas tillsammans med de som står oss nära, vilka förhoppningsvis även kommer att stå Lilla hjärtat nära under hennes uppväxt.

2 kommentarer:

  1. Ni ska absolut göra det som känns rätt för er och barnvälsignelse tycker jag låter som en jättefin gest! Likaså att hon själv kommer att få välja en vacker dag, vad hon vill :)

    Alla i min familj är döpta, likaså sambons, så det var helt naturligt för oss att döpa Liam i samma klänning som jag, min lillebror, min mamma, min morfar och hans bröder döpts i. Tradition du vet :)

    Däremot, hade det inte varit en tradition med dop hade jag istället kunnat tänka mig en namngivningscermoni hemma, det är också något som börjar bli allt vanligare.

    SvaraRadera
  2. Vi hade med barnvälsignelse för våra små... Dock sent, i höstas när Melker var över ett halvår och Viggo var över 2år... Men det är fint på något vis och är med en tradition i min familj.

    SvaraRadera