torsdag 22 juli 2010

Varför behövs män i förskolan?

Det har länge varit diskussioner om att fler män behövs i förskola och skola. Jag själv har också haft den åsikten, men på sistone har jag börjat ifrågasätta mitt ställningstagande. Varför behövs det fler män i förskolan egentligen? Jo, jag tror att alla arbetsplatser blir bättre med så jämn könsfördelning som möjligt. Men vad är det vi tänker oss att män ska tillföra? Ska de tillföra de typiskt "manliga" sysslorna, som att spela fotboll med pojkarna och visa hur en riktig man ska vara? Tomas Wetterberg framhåller dock att om vi tar in fler män i förskolan, enbart för att de är män, leder inte det automatiskt till större jämställdhet. Tvärtom förstärks ofta de stereotypa könsrollerna. De manliga förskollärarna förväntas ofta göra de typiskt "manliga" sysslorna medan de kvinnliga förskollärarna i större uttsträckning tröstar, pratar och pysslar med barnen.

Enligt min mening är det därför främst främst kompetenta pedagoger och ett medvetet genustänk som krävs för att vi ska få en mer jämställd förskola, och då spelar det ju ingen roll om förskollärarna är män eller kvinnor...

6 kommentarer:

  1. Det är sant, så har jag aldrig tänkt!

    SvaraRadera
  2. Vilket bra inlägg! Ja, man kanske inte riktigt tänker till VARFÖR man vill ha fler män i förskolan. Men nu tänker jag att det vore bra om dom männen som fanns i förskolan kunde då göra precis samma sysslor som dom kvinnliga för att visa att både och män och kvinnor kan göra samma saker.

    SvaraRadera
  3. Helt sant Vanilla. Det skulle verkligen vara förargligt om fler män på en förskola gör det pedagogiska arbetet kontraproduktivt. Hoppas att de män som är (och som ska bli) förskollärare tillämpar det genustänk du beskriver, där barnens jämställda utveckling får stå i fokus.

    SvaraRadera
  4. Håller med dig! Det behövs en god blandning pedagoger som visar att alla kan spela boll, baka kaka, torka rumpor, snyta näsor och ge en stor kram när det behövs.

    SvaraRadera
  5. Bambi: Jo, jag håller helt med dig! Det bästa vore om det var lika många män som kvinnor på förskolan (och alla arbetsplatser) men att alla gör samma saker. Det vore självklart det optimala! :-)

    G!: Ja, precis! Om männen (ofta pga kvinnors förväntningar) bara förstärker det stereotypa könsmönstret har vi ju inte vunnit någonting!

    SvaraRadera