onsdag 19 augusti 2009

Alltid någon som är bättre

Ett säkert sätt att få sämre självförtroende är att alltid jämföra sig med de som är bättre. Det är så otroligt lätt för det finns alltid någon som är bättre!

När jag var yngre gjorde jag så hela tiden. När det gällde mig själv och mina egna prestationer var ingenting gott nog, för jag hade ändå inte lika bra betyg som han, eller var ändå inte lika snygg som hon, eller tränade ändå inte lika mycket som han o.s.v.

Nu vet jag bättre. Nu gör jag mitt bästa för att inte jämföra mig med andra överhuvudtaget. Det händer såklart fortfarande, men det tar inte ner mitt självförtroende så som det gjorde när jag var i tonåren.

4 kommentarer:

  1. Ja, det är sant att det alltid finns någon som är bättre. Och det suger verkligen. Men det är väl som du säger, man kan inte göra något åt dom, det bästa är väl att sluta jämföra sig vöerhuvudtaget. /Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Ja, men det är nog lite så också. Att man inser det när man blir äldre.
    Och alla är ju bra på sitt sätt.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Om ingen var bättre än mig skulle jag inte ha någon att se upp till, ha som förebild. Jag skulle tycka det var tråkigt att vara bäst.
    Men så är vi ju ganska olika du och jag ;)

    SvaraRadera
  4. Man ska aldrig aldrig jämföra sig med nån som är bättre!Det enda som händer är att man förlorar sitt självförtroende!

    SvaraRadera