söndag 23 augusti 2009

Att göra något man inte vågar

Jag tror att man måste utmana sig själv. Inte hela tiden. Och inte varje dag. Det tror jag inte att man orkar. Men då och då. Byt jobb, flytta, åk på en fest där du inte känner någon, håll ett tal eller åk på en resa. Jag tror att det är bra attt då och då göra något som man inte vågar.

För min del handlade det om ett solo idag. Igår kväll bestämde jag mig för att inte sjunga eftersom jag vet att jag blir himla nervös. Men trots att benen skakade så sjöng jag ändå solo idag. När jag gick ner från scenen tänkte jag för mig själv att det kanske inte var perfekt, men det behöver det inte vara. Jag vågade i alla fall. Jag utmanade mig själv.

Har du gjort något som du inte vågade på senaste tiden?

9 kommentarer:

  1. Kan inte komma på att jag gjort något som jag inte vågade på senaste tiden. Tja, förutom då jag och själv med barnen till en främmande ort för ett par dagars semester, men det var väl inte direkt att jag inte vågade.. det kändes mer lite nervöst. :) Men jag har gjort MYCKET jag inte vågat tidigare. :)

    Som att lämna familj och vänner och flytta 50-60 mil bort, till en främmande stad. Det har jag inte bara gjort en gång, utan två. :)

    Sedan är det en del annat också som ligger i bagaget som jag trotsat min rädlsa och tagit klivet.

    Ingenting ångrar jag idag! :) Så, man ska våga! :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tror också på det. Själv känner jag i alla fall att jag måste få lite utmaning då och då.

    Sen är det förstås ganska skönt att bara slappna av och njuta i det man är van vid och trivs med, det ska man ju också göra.

    Men att då och då bryta mönstret och testa något nytt tror jag gör att man dessutom uppskattar det "vanliga" man har lite mer.

    SvaraRadera
  3. Anna: Att åka till ett nytt ställe trots att man är lite nervös är också att utmana sig själv tycker jag. Att flytta ifrån sina vänner och sin familj är såklart en mycket större utmaning! :-) Skönt att du känner dig nöjd med de besluten! Kram

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. One: Jag tror också att man uppskattar det "vanliga" mer om man utmanar sig själv då och då. Framför allt tror jag att man växer som person och får bättre självförtroende! :-)

    SvaraRadera
  6. Håller helt med! Hamnar man för länge i samma hjulspår får man se till att det händer lite nytt för att hålla livet spännande - även om det är mest bekvämt att fortsätta med det som man känner sig "hemma" och trygg i. Men det kan vara väldigt jobbigt att ta det beslutet och att ta det där första steget. Själv har jag tagit det där beslutet och ska snart ta det där första steget.. Jag har jobbat på samma ställe i 2,5 år men nu i höst ska jag börja plugga på universitet. Läskigt men spännande!

    Kram

    Ps. Jag var ju där och hörde ditt solo, och du var inte bara modig som utmanade dig själv - det var väldigt vackert också!

    SvaraRadera
  7. Lovisa: Vad roligt att du kommenterar! :-) Ja, det första steget är alltid värst. Du är grym som har sagt upp dig och ska börja studera istället! Helt rätt! :-) Kram

    PS Tack! :-)

    SvaraRadera