måndag 31 augusti 2009

Första dagen

Idag var det första dagen på sista terminen. Som alltid var det med blandade känslor i kroppen som man cyklade till universitetet för första gången efter sommarlovet. Allt var som vanligt, fast ändå inte. Det känns att det är allvar nu. Det är så kort tid kvar. En C-uppsats att skriva och ett par småkurser vid sidan om. Sedan är jag färdig. Färdigutbildad lärare.

Jag har länge känt mig överygad om att lärarutbildningen är den enda utbildningen jag vill gå. Hur jag känner för att börja jobba som lärare har däremot pendlat väldigt mycket. Jag har varit i klasser som har varit kaotiska och det har fått mig att se den värsta sidan av läraryrket. Jag har också varit i klasser som har fungerat riktigt bra och där har jag fått uppleva det positiva med att vara lärare. Jag är säker på att min egen erfarenhet av läraryrket kommer att bestå av båda delar, både himmel och helvete helt enkelt.


5 kommentarer:

  1. Oj, har du bara en termin kvar nu! Vad roligt!

    SvaraRadera
  2. Jag tror också att läraryrket har många fördelar men också många nackdelar - precis som de flesta jobb. Fast det känns ändå som om läraryrket är bland det svåraste yrket man kan välja!

    Skönt med bara en termin kvar! Lycka till! :-)

    SvaraRadera
  3. Nu är det slutspurten kvar.. Go girl!

    SvaraRadera
  4. Karin: Ja, det stämmer nog. Tack! :-)

    SvaraRadera
  5. Lovisa: Ja, det känns så himla skönt! :-)

    SvaraRadera