torsdag 10 mars 2011

Min dag på jobbet...

Jag störtade in på jobbet tre minuter över sju imorse. I huvudet snurrade allt jag var tvungen att hinna med den första timmen innan jag skulle gå ut i barngruppen. En kollega mötte mig i dörren och meddelade att min kollega var sjuk och att jag behövdes i barngruppen direkt. Fan. Det här var nämligen inte vilken dag som helst. Nej, det var Nalle Puh-dag på förskolan där jag jobbar. Jag sprang mellan barngruppen som befann sig lite längre bort och vår avdelning. Stora träd skulle tillverkas, välkommen-skylten skulle upp och avdelningen skulle dekoreras med Nalle Puh-bilder och citat. Jag släpade in den stora tv:n, och skapade Sjumilaskogen inne i samlingsrummet. Jag kände mig tok-stressad och klockan var inte ens åtta på morgonen. Sedan slog vi på filmen i myshörnan, och jag stod i hallen och välkomnade alla förväntansfulla barn till Nalle Puh-dagen.

Klockan nio var det dags för samling och sedan drog allt igång på allvar. Vi hade olika stationer och jag stod i ateljén hela förmiddagen. Det var ett ständigt surr av barnens röster "Vanilla, hjälp mig med förklädet", "Jag vill ha en annan färg!", "Jag vill ha ett nytt papper", "Vanilla, jag har färg på min arm!" o.s.v.. Snart hade ett barn hällt ut röd färg över hela golvet och lite senare droppade en pojke färg på golvet och klev sedan i det så det var blåa fotspår i hela rummet... Puh, kunde man lugnt säga!

Röja och städa. Blöjbyte och reda ut slagsmål. Sedan var det dags för samling. Vi sjöng Nalle Puh-sånger igen och pratade om dagen. När det äntligen blev mat var jag vimmelkantig av trötthet och hunger. Det hade verkligen varit en intensiv förmiddag! Spenatsoppa i knät och arga barn vid matbordet. Sedan var det dags för läsvilan. Barnen var trötta efter den roliga förmiddagen, så de slogs, grät och skrek på varandra. Underbart.

Dags för rast. Äntligen kunde jag andas ut en liten stund. Men sen var det dags att gå ut med alla barn. På med fleecetröjor, overaller, mössor, vantar, halsdukar, galonbyxor, raggsockor och gummistövlar på alla barn. Kaos i hallen med andra ord. När jag äntligen kunde släppa ut det sista barnet kom det första barnet in igen. Det bokstavligen droppade om flickan och alla hennes kläder. Jag satte mig på huk och försöka få av barnet alla blöta och leriga kläder. En timme senare var alla barn inne. Jag var helt slut. Sedan jobade jag två timmar till innan jag kunde ta mig hem i det snöblandade regnet...

Det har varit en bra dag. Barnen uppskattade verkligen vår temadag. Men kanske blev dagen lite väl intensiv, i alla fall för oss pedagoger!

2 kommentarer:

  1. Vilken dag. Ni fröknar är fantastiska som ger våra barn så mycket.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Petra! Det värmer verkligen! :-) Kram

    SvaraRadera