tisdag 6 mars 2012

Lego för alla?

En kompis uppmärksammade mig på en mycket intressant artikel i DN igår. Författaren till artikeln beskriver Legos framgångar de senaste åren och vilka satsningar de har gjort för att undvika konkurs. I artikeln står det att:

"vägen till framgång skulle nås genom att appellera till små pojkars vilja att tävla, rangordna och konstruera konflikter. Lego rullade alltså ut en mängd nya produktkoncept, nästan samtliga på temat krigare, vapen, brandmän, äventyr, drakar, tjuvar och poliser".

För att nå även flickorna skapades "Lego Friends" med fokus på pastellfärger, smala legofigurer och lekar som handlar om utseende, omvårdnad och hushållssysslor. Dessutom är det enkla byggsatser som bara behöver sättas ihop en gång, och allt detta ska enligt Lego tilltala flickorna.

Detta upprör mig oerhört mycket. På det här sättet återskapar Lego förlegade könsroller och förstärker genusmönster som många istället försöker att motverka i dagens samhälle.

Sorgligt nog kan jag dock förstå att Lego väljer det här tillvägagångssättet ur företagets ekonomiska synvinkel. För det säljer ju. Uppenbarligen har det här räddat företaget från konkurs och det är verkligen tragiskt! Kräver barnen i dagens samhälle könsstereotypa leksaker? Skulle en pojke uppskatta att få Lego Friends i present? Kan vi köpa Star Wars Legot till våra döttrar? Såklart att vi kan, men frågan är hur det tas emot? Jag tror tyvärr att många barn redan har helt klart för sig vad som är flickleksaker och pojkleksaker och just när det kommer till lego har företaget gjort det solklart för vilket barn som helst vad de bör leka med och inte.

Jag tror inte att flickor föds med att gilla Lego Friends medan pojkar föds med ett intresse för Star Wars-lego. Jag är övertygad om att det är samhället och alla vuxna som formar barnen till detta. Jag tycker att det är sorgligt att vi har uppfostrat våra barn in i dessa föreställningar. Och enligt min mening gör Legos satsning på flick-lego och pojk-lego det svårare för alla föräldrar som önskar ge sina barn hundra möjligheter istället för två...

Lego Friends

Lego Star Wars

16 kommentarer:

  1. Jag tycker det är bra att det kommer något från Lego som är mer tjejigt, vilket inte betyder att det är just tjejer som måste leka med dem. Precis som på samma sätt som att tjejer kan leka med lego star wars trots att de kanske från början är inriktade på pojkar! Och om man inte föds med att gilla en viss sak så har man ju nu mer att välja på när lego finns i fler valmöjligheter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie! Tack för din kommentar! Det är intressant att diskutera det här ämnet tycker jag! :-)

      Jag tycker att det är synd att leksaker görs "tjejiga" eller "pojkiga" överhuvudtaget. Jag skulle önska att alla leksaker skulle vara mer neutrala. Lego Friends veterinär är t.ex. könsneutralt, men när de väljer pastellfärger och smala och sminkade lego-figurer så talar de om för alla barn att det här är leksaker för flickor. Det tycker jag är synd. Det kunde vara varierande färger och figurer med olika utseende så att det tilltalar alla barn.

      Genom att spela på alla oskrivna regler om vad som är "tjejigt" så förstärker Lego genusmönster anser jag!

      Som sagt, jag tror inte att barnen föds med olika intressen, men jag tror att samhället gör att de får olika intressen. Och Lego ger inte barnen fler möjligheter, de ger TVÅ...

      Radera
    2. Men så har det ju varit alltid, att saker görs tjejiga eller pojkiga men det finns även de som är neutrala. Det går ju att välja de leksaker som är mer neutrala om man vill det. Däremot sminket och att de ska vara trådsmala tjejer är jag helt emot, tycker att barn ska få vara barn så länge som möjligt utan att behöva "passa in" i ett visst mönster. Men alla tycker olika och så ska det väl få vara :)

      Radera
  2. Fast de mesta Lego idag är ju gjort för att byggas ihop en gång kan jag tycka. Inte tar man isär en farkost heller. Här har vi mest haft baslego med inslag av rymdlegot jag hade som liten. Jag tycker att det är bra att det blir ett annat utbud även bland smålegot och inte bara ninjago, starwars o.s.v.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carola! Vad kul att du är med och diskuterar!

      Nej, det har du rätt i. Det kanske har blivit sämre på den fronten när det gäller allt lego, och inte bara det som är riktat till flickor. Men jag kan tänka mig att en farkost är lite mer komplicerad att bygga ihop än en skönhetssalong...

      Angående utbudet: se ovan.

      Radera
    2. Min dotter är 6 år och vann vetrinärstationen i en tävling. Hon är en van legobyggare och det tog henne ganska länge att bygga ihop, det är rätt många bitar och inte så olikt andra legobyggsatser. Jag skulle inte köpa vare sig starwars eller friendslego eftersom jag tycker tat det är för dyrt

      Radera
    3. Hej igen Carola! När det gäller att sätta ihop legot har jag bara gått på vad som står i DN:s artikel, jag har inte sett legot själv.

      Radera
  3. Visst är det löjligt! Jag lekte massor med lego när jag var liten. Riddarborgen var min favorit! Köper jag "tjejlego" så lär det få ligga i lådan men allt annat lego o så får sonen o dottern välja vilket de vill leka med själv.
    Tycker det är skitintressant nu när jag har ett barn av varje kön, ska bli kul o se om det är så många skillander mellan könen som många hävdar. Det stämde ju inte på mina syskon o mig iaf....
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gjorde jag också! Men vi hade de vanliga röda, blåa, gröna legobitarna och en stor grön platta där vi byggde egna fantasilekar! Vi hade också en djurpark när jag var liten vilket var nästintill könsneutralt och vi älskade den!

      Ja, vad spännande! Du får blogga om det sen framöver! :-)
      Kram

      Radera
  4. sv: Oj vad är det för speceillt, babycafé har jag aldrig hört talas om men låter riktigt mysigt! :)

    SvaraRadera
  5. Det verkar finnas sorgligt många föräldrar som vill ge sina barn 2 möjligheter stället för hundra, annars skulle det inte finnas någon marknad för detta Lego.
    Visst kan killar också leka med rosa och lila legobitar men klicka in på legos hemsida en stund och kolla på marknadsföringen! Speciellt de små reklamfilmerna där tjejer i 10-årsåldern kramas och gör hjärtan med händerna innan en ljus kvinnlig röst talar om hur kul legofigurerna ska ha det med sina kompisar på café. Barnet ska mest sitta och titta på sitt färdigbyggda lego.
    Kolla sedan på ett par filmer för "kill-lego", där ligger fokus helt på action och en manlig röst slänger ut aktiva ord som "bygga", "köra", "lasta", "fånga" osv. Inga människor med utom någon enstaka handmodell. Här ska barnet leka!

    Att figurerna i Friends dessutom inte alls ser ut som vanliga legofigurer utan är både längre och smalare gör det svårare att kombinera med annat lego. Varför byggde de inte bara ut t.ex. Lego City-konceptet med sjukhus och café osv? Då hade det varit lättare för både pojkar och flickor att skriva dit polisbåt och djurklinik på önskelistan.

    För om vi tänker lite till, vem blir mest begränsad? Flickor som grupp, ja! Men på individnivå skulle jag säga pojkar. En flicka kan önska sig en brandbil (troligtvis får hon en också) men pojken som vill ha skönhetsalongen vågar han önska? Vågar föräldrarna köpa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din långa och genomtänkta kommentar Johanna! Kul att du är med och diskuterar! :-)

      Jag gick in på deras hemsida nu och det är ju helt galet! Vilken kategorisering! Jag håller med dig om att Lego City konceptet hade varit perfekt att satsa på istället för dessa så uppenbart tydliga genusuppdelningar! Och jag skulle önska att de hade behållt de mer neutrala färgerna som fanns mycket när jag själv var liten. Det är tråkigt med alla mörka (svarta och gråa) byggsatser till pojkarna och ljusa (pastellfärger) till flickor.

      Det är sant att flickor i allmänhet har fler valmöjligheter när det gäller leksaker. Det manliga/pojkiga värderas tyvärr fortfarande högre och därför är det lättare för en flicka att leka med "pojkleksaker" än tvärtom.

      Radera
  6. Ja, väldigt sakta men säkert så börjar man närma sig BF allt mer. :-)
    Tycker det är roligt att jämföra magen då och nu för att se skillnaden och om "skrocken" stämmer. Tycker dock att tiden gärna får gå liite snabbare. :-P

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Söker man på bilder på google, lego reklam flicka, är fösta bilden något att tänka på. En sån reklam är vad jag önskar att de hade. Jag är väl lite för ung för att säga det (faktiskt var jag inte ens född när reklamen kom), men vissa saker var bättre förr!

    SvaraRadera