fredag 9 mars 2012

Where you live shouldn't matter if you live

Under 26 år har gerillaledaren Joseph Kony kidnappat barn till sin armé i Uganda. Han har gjort flickorna till sexslavar och pojkarna till barnsoldater. För att inte pojkarna ska ha något att återvända hem till tvingar han dem att stympa eller mörda sina egna föräldrar. Sådan fruktansvärd grymhet. Kony har gjort sig skyldig till runt 50 olika brott och 2005 åtalades han för krigsförbrytelser av Internationella brottmålsdomstolen i Haag.

Jag kände inte till situationen i Uganda, och hade aldrig hört talas om Joseph Kony och hans barnarmé. Förrän nu. Nu sprids en kampanjfilm (se nedan) i rekordfart över hela världen. Hittills har 50 miljoner människor sett filmen.

Bakom filmen står organisationen Invisible Children. Amerikanaren Jason Russell har med egna ögon sett den fruktansvärda situationen i Uganda och bestämde sig för att göra alla dessa utsatta och osynliga barn synliga. Jag fascineras av detta oerhörda engagemang. Tänk att det finns människor som hänger sina liv åt att försöka göra världen till en bättre plats på detta fantastiska sätt. Tänk att det finns människor som inte bara suckar åt orättvisor utan på riktigt gör allt för att förändra situationen för dessa tusentals barn! I filmen säger Russell att vi under mänsklighetens historia sett så mycket orättvisor, men vi har inte vetat vad vi ska göra åt det. Nu vet vi.

Deras idé är att göra Kony känd. De vill se till att människor världen över får upp ögonen för det fruktansvärda som pågår i Uganda. Deras mål är att påverka såväl vanliga människor som stora makthavare, för att se till att denne grymme man Kony grips och att alla tillfångatagna barn i Uganda på så sätt friges.

Det stora i Invisible Children´s kampanj är enligt min mening att det här kan få enorma konsekvenser. Kanske kan vi få en förändrad värld efter detta? Organisationens förmåga att sprida kampanjen världen över gör att vanliga människor som du och jag plötsligt börjar engagera oss. Tänk om vi i framtiden kan använda t.ex. Facebook och bloggvärlden för att tvinga makthavarna att agera när orättvisor och hemska brott mot mänskliga rättigheter begås. På så sätt har Invisible Childrende plötsligt förflyttat makten från de stora makthavarna till oss.

Det har riktats en hel del kritik mot organisationen Invisible Children de senaste dagarna. Det ifrågasätts vad de insamlade pengarna används till samt deras tillvägagångssätt att samarbeta med regeringen i Uganda eftersom även de gjort sig skyldiga till hemska brott mot befolkningen. Deras eget svar på kritiken kan du läsa här.

Själv instämmer jag inte i kritiken. Organisationens mål är att skapa opinion och få folk att engagera sig och det är vad de insamlade pengarna går till. Det har de verkligen lyckats med och på så sätt kan de sätta press på politikerna. När det gäller tillvägagångssättet kan jag tänka mig att de behöver den lokala arméns hjälp för att hitta Kony, och de behöver inte för den sakens skull försvara de övergrepp som armén har utsatt befolkningen för tidigare.

Det är konstigt att människor väljer att kritisera Kony 2012, som kampanjen kallas, på det här sättet tycker jag. Det är så lätt att sitta och säga att situationen i Uganda är komplex, och därför INTE GÖRA NÅGONTING. Barnen utnyttjas på de mest fruktansvärda sätt JUST NU. Vad spelar det då för roll om de tar hjälp av den lokala armén för att fånga denna onda man? När jag såg filmen och samtidigt tittade ner på min älskade lilla dotter i min famn fylldes mina ögon av tårar. Barn ska få känna sig trygga, få leka, skratta och må bra. Att tvinga barn in i sexslaveri och krig är det mest fruktansvärda jag kan tänka mig, och för mig är det självklart att det här måste stoppas till varje pris!

Jag hoppas att den här händelsen kommer att gå till historien. Jag hoppas att vi kommer se tillbaka på 2012 som det året då Joseph Kony äntligen greps för att FOLKET KRÄVDE det!

Jag hoppas också att det här får stora konsekvenser för hur vår världsbild kommer att se ut framöver. Jag hoppas att en efter en av de ledare som anses vara bland de värsta kriminella människorna i världen enligt Internationella brottmålsdomstolen i Haag blir fängslade och ställda inför rätta.
Det är möjligt om du och jag fortsätter att engagera oss. Vi har makten.
Vi kan påverka genom att sprida information, fortsätta skapa opinion och på så sätt påverka makthavarna. Vi kan rädda liv.
Vi kan rädda de utsatta barnen!


9 kommentarer:

  1. bra skrivet, tänkvärt!

    SvaraRadera
  2. Har länge tänkt att kommentera här, men ibland är det konstigt att förstå varför det ska vara så svårt att skriva en rad!

    Det är väldigt intressant att kampanjen har fått sånt otroligt genomslag och bara det i sig känns som ett viktigt steg i när det snabbt kommer till att bilda opinion i angelägna frågor. Jag är helt på din linje, och tror att engagemang i någon form - ATT GÖRA NÅGONTING - är nyckeln till att få till en förändring.

    Tycker själv att det är svårt att på allvar ta ställning till IC:s inblandning/samarbeten med Ugandas regering och den kritik som kommit fram. Jag skriver som en vän till mig gjorde efter att ha fått tagit emot en uppsjö med länkar till IC-kritiska webbsidor efter att ha delat Kony-filmen:

    "Jag menar INTE: skänk pengar till denna organisation. Jag menar: Öppna ögonen (självklart dina kritiska ögon) för sådant som pågår i världen. Att sprida medvetenhet är första steget."

    Jag hoppas att IC låter sig granskas av oberoende källor/revisorer och whatever som behövs för att "rentvå" sitt rykte ännu mer så att alla kan känna sig tryggare med att pengarna verkligen >bara< går till alla stackars utsatta barn! Behovet är omättligt!

    Tack för att du vågar blogga om det obekväma också!

    Många kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för din kommentar! Ja, visst är det intressant! Jag håller med dig, jag skänker inte heller pengar till IC, men jag tycker att det är fantastiskt att de skapar opinion och får folk att engagera sig.

      Och enligt min mening så är det viktigaste att Kony blir gripen och ställd inför rätta, och att barnen räddas. Sedan om de tar hjälp av Ugandas regering för att uppnå det, spelar mindre roll i detta sammanhang.

      Jag tycker att bloggen är ett fantastiskt forum för att diskutera och debattera viktiga frågor. Tack för att du uppskattar inlägget!
      Kram

      Radera
  3. Hello there! This is kind of off topic but I need some help
    from an established blog. Is it difficult to set up your own blog?
    I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm thinking about creating my own
    but I'm not sure where to begin. Do you have any ideas or suggestions? Cheers

    Feel free to visit my homepage - jackpot 6000

    SvaraRadera
  4. WOW just what I was searching for. Came here by searching for audit irs

    My weblog :: Www.cloudfactory.eu

    SvaraRadera
  5. Τhis artiсle will аssist the inteгnet viеωeгs fοr creаting nеω webpage or even a
    blog fгom start to end.

    my blog; rhinoplasty surgery

    SvaraRadera
  6. What's up to every one, the contents present at this web page are actually awesome for people experience, well, keep up the good work fellows.

    Also visit my website; näsplastik (http://www.brreferral.com/index.php?option=com_blog&view=comments&pid=10542&Itemid=0)

    SvaraRadera
  7. At this time it appears like Drupal is the preferred blogging
    platform available right now. (from what I've read) Is that what you are using on your blog?

    Also visit my web-site ... Verizon Wireless

    SvaraRadera
  8. Hello, just wanted to say, I loved this article. It was funny.
    Keep on posting!

    My site: Jackpot 6000 free

    SvaraRadera