fredag 5 juni 2009

This is a happy day

Stan har invaderats av skrikande, glada och tjoande ungdomar som har tagit studenten. En vän till mig kunde inte förstå varför man firar studenten, han tyckte inte att det var så viktigt. Och visst, när man ser plakat som "Idag redlös, imorgon arbetslös" så kan man ju undra om det är så mycket att fira. Men jag minns ändå studenten som en av mina lyckligaste dagar (då alltså, många dagar har toppat studenten i mitt liv efter det). Gymnasietiden var slut, det slitiga och stressiga livet med studier som stod en upp till halsen var över (trodde jag), jag skulle flytta hemifrån, flytta ihop med min nuvarande man, jag kunde bestämma själv vad jag ville göra. Det var underbart! Därför kan jag inte annat än glädjas med alla huttrande ungdomar som idag firar studenten.

Själv har jag just klarat av sista dagen på terminen. Jag har i och för sig en termin kvar, men ändå. Jag har tre månaders sommarlov framför mig nu. Jag kommer att arbeta med företaget, men det är så otroligt mycket roligare än att läsa böcker om interkulturella perspektiv eller sitta på föreläsningar om begreppet kultur. Trots att det blåste, var 9 grader kallt och småregnade när jag cyklade hem från universitetet idag så kunde jag inte låta bli att sjunga lite för mig själv.

Jag sjöng på den här låten:

5 kommentarer:

  1. Grattis till sommarlovet!

    SvaraRadera
  2. Vad läser du till och vart? :)

    SvaraRadera
  3. Karin: Tack! :-)
    Anna: Jag läser till lärare, blir klar till jul så jag har C-uppsatsen kvar till hösten.

    SvaraRadera
  4. Jahaa... se där ja. :) Något gemensamt. :) Vilken nivå som lärare? Vad har du tänkt undersöka i uppsatsen? :)

    SvaraRadera
  5. Jaha, arbetar du som lärare eller pluggar du? Jag läser mot tidigare år, så jag blir behörig från förskolan till år 6. Jag har inte bestämt vad jag ska skriva om i C-uppsatsen. Vad skrev du om?

    SvaraRadera