torsdag 10 september 2009

Svininfluensan

Jag har länge avfärdat allt snack om svininfluensan(eller "grisinfluensan" som min mormor säger) som överdrivet och levt mitt liv som vanligt utan att oroa mig över den. Nu kommer influensan dock allt närmare och det går inte att undvika den längre. Några vänner till min familj insjuknade för ett par veckor sedan. Mamman och två barn blev sjuka och de blev totalt utslagna. Igår träffade jag dem igen och de var helt återställda igen. Skönt att se.

Men det är ju så det kommer att vara för de allra flesta i Sverige, tror jag. Många av oss kommer att drabbas, och visst det är aldrig roligt att vara sjuk, men för de absolut flesta så kommer det förmodligen bara kännas som en rejäl inluensa och sedan är det bra.

Om/när det blir möjligt att vaccinera sig så anser jag ändå att de som har möjlighet borde göra det. För även om jag själv blir sjuk och klarar mig, så kanske jag smittar en gammal människa eller ett litet barn som faktiskt inte klarar sig.

Tänker ni vaccinera er?

10 kommentarer:

  1. Jag var lite orolig först, men jag tror som du att det förmodligen kommer att vara som en vanlig influensa, fast den smittar mer bara.

    Jag ska nog vaccinera mig om jag får chansen. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är svårt det där med vaccineringen. Jag har tänkt på det fram och tillbaka. Jag tror att vaccinet kommer försent. Senaste jag hörde från hc:n var att vaccinet kommer tidigast i mitten av oktober.

    Men om jag tänker vaccinera mig? Ärligt talat vet jag inte. Jag brukar inte drabbas av influensa i vanliga fall. Denna är ju något allvarligare. Men det är svårt.. det beror nog på hur många runt omkring en som vaccinerar sig tror jag.

    Vad gäller barnen har jag tänkt ännu mer. Grubblat. Flickan som blir 6 år snart är jätterädd för sprutor. Det tar emot att tvinga henne att ta en till när hon nyss fick vaccinering på bvc och då hon ville springa ut därifrån. Jag fick tvångshålla henne. När ett vaccin dessutom jobbats fram på så kort tid, hur vet man vilka biverkningar det kan ge?

    Jag känner mig väldigt tveksam jag.. som du kanske märker.. vet inte alls egentligen hur vi ska göra. Jag tror att det mycket handlar om hur många omkring en som vaccinerar sig, är det många så "dras man nog med" och gör det själv också.. ???? :)

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Ville bara säga att du hade en riktigt fin blogg! :)
    O jag tror nog att jag kommer vaccinera mig för jag har ett kasst immunförsvar :/
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. nej, jag tänker inte vaccinera mig.. många som smittas får inte ens influenasymptom utan bara lättare förkylningssymptom sägs det..

    Sv: laila bagge avskydde det lät det som men med den rösten så bryr jag mig inte om att han spelade fel.. och jag gillar inte audition-biten, mina öron tål inte all falsksången

    SvaraRadera
  5. Jag ska helt klart vaccinera mig.
    Jag jobbar ju inom vården,så jag tycker att det är en självklarhet.
    Ha en bra dag och kram på dig!
    Madde

    SvaraRadera
  6. Svar: Jaa, det ska blir riktigt roligt!;D

    Hihi kram

    SvaraRadera
  7. Nej, vi ska inte vaccinera oss, hela familjen. Allt känns så överdrivet, det är som vanlig influensa, den går över. Jag är inte rädd. Jag är bara väldigt misstänksam varför vill media göra en sån här stor grej av det? Vem tjänar pengar på det? För det är visst handlar om pengar.

    SvaraRadera
  8. Hej! Tack joo..visst e han söt! :) Nice design du har på din blogg!

    Ang. detta inlägg så kommer jag nog vilja vaccinera mig men framför allt min son.

    //Ella

    SvaraRadera
  9. tackar för kommentaren :)
    hoppas allt är bra?

    SvaraRadera
  10. Vi får vaccinet från jobbet, men jag försöker intala mig själv att jag är en unikt immun individ.



    Det går väl rätt halvbra...

    SvaraRadera