onsdag 2 september 2009

Varför bloggar jag?

För ett tag sedan skrev Stina-Lee om bloggande. Hon funderade på varför hon bloggar, varför hon väljer att lägga upp så mycket bilder på sig själv och varför hon väljer att lämna ut så mycket av sig själv. Det hon skrev är mycket intressant och det fick mig att fundera över varför jag bloggar.

Jag har alltid tyckt om att uttrycka mig, såväl muntligt som skriftligt. Men just skrivandet har alltid varit viktigt för mig. När jag var yngre skrev jag mycket dagbok, jag skrev också berättelser i mängder och hade under en period över 20 brevkompisar. Men jag har också en stark önskan om att göra en skillnad här i världen. Jag vill kunna påverka folk till det bättre. Det är framför allt därför jag väljer att bli lärare och det är också den främsta orsaken till att jag blogggar. Jag vill dock inte fylla min blogg med endast tunga och djupa inlägg, utan vill också att det ska vara en rolig och lättsam blogg att följa. Jag vill att mina läsare ska bli glada av att läsa min blogg.

Många har frågat mig varför jag väljer att vara anonym i bloggen. För mig var det en självklarhet. Jag vill inte bli igenkänd och jag vill inte bli en kändis. Jag har absolut ingen önskan att hamna i rampljuset på något sätt. Jag tror att det skadar mer än vad det gynnar en.

Dessutom vill jag inte få kommentarer för mitt utseende. Vi vet att flickor får komplimanger för att de är söta och gulliga redan från dagen då de föds. Det är inga fel i det, alla tycker vi om att få komplimanger. Men jag anser att det ofta läggs för stor fokus på utseende och för lite fokus på personlighet. Det här är ett utmärkt sätt för mig att få uttrycka mig och ge av mig själv utan att något som helst fokus hamnar på mitt utseende. Dessutom så känner jag många tjejer som blir beroende av att få komplimanger för deras utseende på bloggen vilket jag tror är farligt då detta skapar sämre självförtroende de dagar då man inte får så många kommentarer eller får negativa kommentarer istället.

Avslutningsvis kan jag säga att jag bloggar för att påverka, beröra och underhålla.

11 kommentarer:

  1. Väldigt fint skrivet, alla har sina anledningar till att blogga. Jag gör det för jag vill växa som person (och som amatör fotograf), spara mina minnen (fotografier) och för att lära känna nya människor.
    Trevlig dag :)

    SvaraRadera
  2. Tack Sara! :-) Roligt att höra varför du bloggar också! :-) Kram

    SvaraRadera
  3. Thanks :) Det är bra att det finns människor som är duktiga med designer haha.

    SvaraRadera
  4. Jag törs inte fria. Bröllop vågar jag, utan minsta problem. Det är själva frieriet som jag är rädd för. Rädd för svaret. :) Vill egentligen att karln ska fria.. men när 7 år närmar sig då vi varit tillsammans så har jag börjat ge upp det. ;)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Sv: Tack så jätte mycket! :) Fin blogg du har. :D

    SvaraRadera
  6. Vad bra du skriver! Jag tycker att du lyckas bra med det du vill med din blogg! Du berör verkligen och det är roligt att läsa din blogg! Kram

    SvaraRadera
  7. Jodå, han läser bloggen. Det har han alltid gjort. :) Tack! :) Har sparat din adress.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Du verkar ju ha en jättefin anledning för blogging :=)

    SvaraRadera
  9. Kloka ord, alla har sin anledning att blogga och huvudsaken är att man får ut det man vill av det, då spelar det ingen roll om man har en stor eller liten blogg osv :)

    SvaraRadera
  10. Du har en jättefin blogg! Fortsätt med den!

    SvaraRadera