onsdag 9 september 2009

Vänner

När man var liten var det så enkelt att bli kompis med någon. Det behövdes egentligen bara ett leende och sedan kunde man leka ihop. När man blir äldre märker man att det inte är riktigt lika enkelt längre.

I vanliga fall tycker jag att det tar tid att skapa en nära relation till en annan vuxen. Ofta träffar man många olika människor på arbetsplatser och skolan/universitetet. Men steget brukar ofta vara långt innan man börjar umgås på fritiden. Och därefter krävs det många koppar kaffe och många halvstela "dejter" innan man anser sig vara riktiga vänner.

Ibland är det dock inte så svårt. Ibland klickar man bara med någon. Efter ett par veckor så känns det som om man har känt varandra i hela livet. Det är ovanligt men otroligt häftigt när det händer! På några veckor har man helt plötsligt en god vän som man har roligt tillsammans med, som man kan anförtro sig åt och som man mår bra av att vara tillsammans med. Håll hårt i de vännerna säger jag bara.

För ett tag sedan mötte jag min mans kompis fru (hängde ni med?). Vi tittade på en fotbollsmatch ihop. Vi hade aldrig pratat förut. Ändå känns det redan som om jag har en vän. Visst är det häftigt? Det känns precis som när man var liten. Det räckte med ett leende


13 kommentarer:

  1. Vad bra du skriver! Det är sant, oftast tar det tid innan man blir nära vänner. Och man träffar många människor som man aldrig egentligen blir kompisar med, utan fortsätter att bara vara "bekanta".

    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  2. jättesnygga skor!

    sv: ja att det är :D

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig blogg du har, ska nog börja följa ;)

    Sant det där med vänner,häftigt när det där vänskapsklicket händer

    SvaraRadera
  4. Tack :)
    Åh, jag känner verkligen igen det du skriver.. när man var liten så var det så enkelt! Måste fråga vad du ska bli lärare i? Själv pluggar jag till socionom men har nu tagit ett studieuppehåll :)

    SvaraRadera
  5. Fint skrivet och jag instämmer till fullo! Ibland kan ett leende göra en sådan stor skillnad.

    Sv: jo visst, det kan man ju. Den är liten och tar inte mycket plats

    SvaraRadera
  6. Karin: Tack! :-) Ja, det är många som man aldrig blir mer än "bekanta" med. Ha en bra dag du också! :-) Kram

    SvaraRadera
  7. Cassandra: Tack så mycket! Roligt om du vill fortsätta läsa min blogg! :-)

    Ja, det är inte ofta, men det är häftigt när man känner att det "klickar" direkt! :-)

    SvaraRadera
  8. Anneli: Vad roligt att du känner igen dig! :-)

    Jag ska bli lärare mot tidigare år, min inriktning är svenska. Socionom verkar också vara ett spännande yrke! :-)

    SvaraRadera
  9. Aida: Tack så mycket! Ja, det kan det verkligen!

    SvaraRadera
  10. Sv; Kanske inte så många egentligen, men jag tyckte det kändes stort för att vara mig :)

    SvaraRadera
  11. Vad fint du skriver!

    SvaraRadera
  12. Så himla bra skrivet....
    Visst är det så.
    Träffade nyligen en bloggvän över en fika och då sade det klick.
    Kändes som om vi har varit vänner hela livet.
    Kram Madde

    SvaraRadera