måndag 20 juli 2009

Start marketing all looks

För några dagar sedan tittade jag och D på filmen "Min stora kärlek". Den handlar om en kille som är otroligt ytlig och bara gillar supermodeller. Men sedan blir han hypnotiserad och ser istället människors inre. Så de som är snälla, roliga och trevliga blir snygga i hans ögon oavsett hur de ser ut i verkligheten och tvärtom. Det är såklart en komedi och man kan ha många invändningar mot denna film, men den har ändå ett viktigt budskap.

Det är helt galet att vi har ett så extremt tydligt ideal av hur en kvinna ska se ut. Alla har vi olika smak, och de flesta tycker nog att människor kan vara fina trots att de inte ser ut som fotomodeller, men vi alla påverkas ändå av idealet eftersom vi ständigt matas med denna bild av hur kvinnor (och män) ska se ut.

SMAL står för "Start marketing all looks" och det är en organisation som jag själv är med och stödjer. Jag vill att mina barn ska slippa växa upp med en stereotyp bild av hur kvinnor och män ska se ut. Om ni vill vara med och påverka kan ni skriva på namninsamlingen på deras webbsida: http://www.skonhetsideal.com/

1 kommentar:

  1. Jag kände inte till den organisationen, men det är bra att du skriver om det! Jag ska gå in och skriva under namninsamlingen på en gång!

    SvaraRadera