torsdag 12 maj 2011

Utskolning av föräldrar?

Rektorn på min nya förskola har många kloka tankar och idéer om hur en förskola ska drivas. En av hennes åsikter ställer jag mig dock lite frågande till. Hon menar att vi ska ta emot nya föräldrar och barn, och skola in dem, men sedan ska vi så snart som möjligt "skola ut" föräldrarna så att de inte känner sig beroende av just oss som pedagoger. Hon framhäver att föräldrarna inte ska bli för beroende av en speciell pedagog, utan känna sig trygg med alla pedagoger i huset.

För mig är föräldrakontakten väldigt viktig. Jag vill att föräldrarna ska känna sig trygga att lämna sina barn hos mig, och därmed vill jag också skapa en god relation till alla föräldrar. Nu när föräldrarna uttrycker att de tycker att det är tråkigt att jag ska gå vidare till en annan avdelning i höst så tar jag det som ett kvitto på att jag har gjort ett bra jobb, och inte som att jag har misslyckats med att "skola ut mina föräldrar".

Vad tycker ni? Vad har ni som har barn för relation till era förskollärare och hur vill ni att de ska agera i den här frågan?

6 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket! Jag gillar den också :)

    Kikade runt lite i din blogg och måste säga att jag gillar verkligen hur du skriver, bra svenska helt enkelt!

    SvaraRadera
  2. SV: Vad kul att du tycker det. :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att din rektorn har rätt. Jag vill inte heller bli beroende av en speciell pedagog, då jag är alltid rädd att de ska omplacera henne. Jag vill ha bra relationer med alla.

    Jag har tur, jag tycker om alla lärare på förskola där L går. Alla olika men så bra på olika sätt

    SvaraRadera
  4. Jag måste kommentera oxå fast jag inte har barn på förskola, men som du vet så jobbar jag med barn.

    Jag tycker nog att din chef har en bra poäng på ett sätt. Vi kör föräldraaktiv intensivinskolning på jobbet där 2 pedagoger är med,det blir de som ansvarar för barnens portfoliopärmar samt utvecklingssamtal det året. (Vi pedagoger byter åldersgrupp varje höst och då även barn - och ansvarar för deras pärmar samt utvecklingssamtal).

    Vi har sagt att det är viktigt att föräldrarna känner sig trygga med alla oss pedagoger, de ska kunna komma till vem som helst av oss om det är något de vill prata om. Sen blir det ju ofta så att de vänder sig till nån av de 2 pedagoger vars grupp barnet går i. Det finns ju även föräldrar som blir för beroende av en pedagog och absolut inte kan prata med någon annan - det är inte så bra om den personen helt plötsligt försvinner. Men genom att vi byter ansvarsbarn varje år så känner jag att även föräldrarna lär sig att bli trygga med alla pedagoger.

    Jag tycker oxå att föräldrakontakten är väldigt viktig. Det är lika viktigt för föräldern att känna sig sedd varje dag som att barnet känner sig sedd. (trygga föräldrar ger trygga barn..)

    Kramis

    SvaraRadera
  5. Tycker det är stor skillnad på "att ha en god relation med" och "att vara beroende av".
    Att föräldrar blir beroende av en viss pedagog gynnar inte verksamheten.

    SvaraRadera