måndag 14 november 2011

Är det en tjej eller kille?

Alltså, jag tror jag blir GAAAALEN! Varenda människa jag har pratat med om min graviditet frågar om det är en tjej eller kille i magen. Visst kan jag förstå att man vill ställa frågor om graviditeten och visa sig intresserad. Men finns det inte andra saker som kan vara intressantare att fråga än om vi vet vad barnet har mellan benen?

Allt kompliceras dessutom av att vi faktiskt frågade när vi gjorde rutinultraljudet. Ni kanske tycker att det är konstigt att vi gjorde det eftersom jag är genusintresserad. Men för oss spelar det absolut ingen roll om vi får en tjej eller en kille, vi hoppades bara att vetskapen skulle göra det mer verkligt. Och det har det gjort. Vi har ett namn till vår bebis och vi kan kalla barnet vid namn istället för att bara säga "bebisen". Vi tycker också att det är skönt att kunna säga "han/hon" istället för "den".

Hur som helst så frågar ALLA om könet. Och de blir väldigt förvånade när vi säger att "Jo, vi frågade på ultraljudet men vi har valt att inte gå ut med det". Idag utspelade sig följande situation:

Jag stod i kassan på MQ och hade köpt julklappar. Den första tjejen tog betalt och sedan skulle en annan tjej slå in paketen. Den första tjejen skulle ta betalt av de som stod i kö bakom mig så jag flyttade mig lite åt sidan.

Tjejen som slog in paket: Vad tidig du är med julklappar!
Jag: Ja, vi ska ha barn i december så det är bäst att vara ute i god tid!
Tjejen som slog in paket: Ojdå, vilken liten mage du har! Vad roligt för dig!
Jag (stelt leende): ?
Tjejen som slog in paket: Vet ni om det blir en tjej eller en kille då?
Alla i kön vänder sig mot mig.
Jag (besvärad): Eh, ja vi tror att vi vet.
Tjejen som slog in paket: Jaha, ni tog inte reda på det?
Jag (riktigt besvärad): Jo, alltså, vi frågade på ultraljudet men de kan ju aldrig säga riktigt säkert.
Tystnad en liten stund. Jag trodde att jag var off the hook.
Tjejen som slog in paket: Jaha, men jag är så nyfiken av mig jag, blir det en kille eller tjej?

Jag måste verkligen lära mig att säga "Nej, vi vet inte!" till folk jag inte känner! Jag hade verkligen inte lust att tala om för tjejerna i kassan och alla MQ-kunder som stod i kö om vi ska få en tjej eller en kille! Vi har inte talat om det för någon annan, så varför skulle jag vilja berätta för dem? Förstod hon inte det på mina svävande svar att jag inte ville tala om det?

Som om det inte vore nog började de prata om kläder till pojkar och flickor sen när de visste vad jag ska få. "Min pojke vill inte ha några tröjor som det inte är tryck på. Så farliga tryck som möjligt ska det vara!" "Ja, en flicka kan man ju klä upp mycket mer! Jag såg en flicka med pälskappa förut - SÅÅÅ gullig!"

Det är ju inte konstigt att föreställningen om hur flickor och pojkar ska vara lever vidare när det finns så många människor som är så insnöade på stereotypa könsmönster! Jag ville slå en genusbok i huvudet på dem! Men istället log jag, tog mina paket och vankade ut ur affären...

15 kommentarer:

  1. Jag får också den frågan Ofta...

    Så på frågan "vet ni vad det blir?"
    Svarar jag bara "En bebis!"

    Vi Vet faktiskt inte själva vad det är för kön. Från början sa jag att jag Inte ville veta.

    Men pappan ville, och jag är själv ganska nyfiken så vi frågade på UL, men där blev vi tillbakaflyttade fr v 18, till vecka 16, och de kunde inte se,plus att bebis låg med ryggen emot så de kunde inte ens göra en kvalificerad gissning.
    Sen sa de att på hjärtljuden kunde man gissa, under 120 var det det ena och över det andra, men det låg på 120 precis.. (första gången)så där fick vi inte heller mycket hjälp.

    Och sist fick jag ett extra UL då bebisens hjärta hoppade över ett slag, o ul-läkaren ville inte kolla då. (Idag lät det helt perfekt dock, bebis hjärta har mognat :-) )
    Vi har dock en känsla av att det är en tjej.

    Men det spelar verkligen ingen roll, vi har massa färgglada kläder för BARN och inte Kön och bebis är lika välkommen vad den än har mellan benen.

    Det har dock blivit smeknamn som Trollet, Pytteliten,Bluppis och många "hen" på vägen <3

    SvaraRadera
  2. Kille eller tjej spelar verkligen INGEN roll, att man för det första kan bli gravid och få ett välmående barn är väl det man uppskattar mest. Varje barn är en gåva, oavsett kön!

    Kram Ellinor

    SvaraRadera
  3. åååh. TACK för att det finns fler som tänker som jag! angående kläder så klär jag ofta min son i rosa för att jag tycker det är fint, jag dras liksom till det rosa alternativet och därför får han ha det. också. men folk måste kommerntera det VARJE gång. så tröttsamt.
    sen vill dom gärna påpeka hur kuuuul det vore om jag fick en FLICKA nästa gång, för det är ju såå mysigt! och om vi nu får en pojk vid nästa (förhoppningsvis) barn så får vi ju ställa in oss på en tredje så att vi kanske får en flicka då. jag kan som sagt bli tokig på DOTTERHETSEN som finns bland folk. ibland känns det som att tjejer är det enda som räknas? och jag hatar känslan av att folk tror att jag kommer bli besviken om jag får en son till..förlåt, så långt det blev nu. ska avrunda här ;)

    SvaraRadera
  4. Hehe ja det är verkligen en vanlig fråga! Jag får också ofta höra att magen är liten, ganska tjatigt tillslut!! :P

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte din mage är så värst liten utav den senaste bilden på dig.
    Fiiin mage! :)

    SvaraRadera
  6. förstår inte heller varför folk måste fråga det alltid...vi vet inte vad vi får, blir spännande att se men jag tänker inte på det speciellt ofta

    SvaraRadera
  7. Ja jösses, jag säger bara det. MÄNNISKOR! Inte alltid lätta att förstå sig på...suck.

    SvaraRadera
  8. När man är gravid tror alla att det är fritt fram att kommentera som de vill och dessutom ställa de mest personliga frågor!
    När S föddes som lillasyster till två killar var alla tvungna att berätta för oss hur roligt det var att vi hade fått en dotter.
    Vi tyckte naturligtvis att det var helt fantastiskt att få barn men jag blev nästan ledsen när det kändes som om vi bara blev gratulerade till att "äntligen" fått en dotter och att det inte sagts på samma sätt om det varit ytterligare en son.

    SvaraRadera
  9. Fast jag tror faktiskt inte att man ska lägga alldeles för stor vikt vid den frågan. Det är ju en fråga som alla kan ställa utan att bli för personlig....

    Kan bli värre sen när barnet är ute, fick höra 1000gr - Jaså, är det en flicka, hon ser ut som en pojke, om min dotter.
    Jaha, jag trodde en bebis såg ut som en bebis?! Vad 17 förväntar man sig av en flickbebis? Långa lockar, mörka ögonfransar, bröst?????

    Något som retar mig är när folk säger till mig att det är så kul för mig att jag nu kommer ha en av varje. För pojkar o flickor är ju sååå olika varandra. Suck.... Har precis som ni tagit reda på könet för att ge barnet ett namn, inte för att på något vis tillskriva det egenskaper utifrån dess kön.

    SvaraRadera
  10. Vi vet också men har precis som ni valt att inte gå ut med det. Det känns inte väsentligt öht.

    SvaraRadera
  11. Vi var för nyfikna och tog reda på könet men berättade det inte för någon! Jag jobbar också mycket med genusfrågor på mitt jobb och önskar att man kunde "föreläsa" för vissa ibland hmhm.... När vi hade lite fest för ungen när han var ute så fick vi mkt kläder som present - jag lade allt i en hög och det var bara blått, grått, vitt och brunt. Det kändes trist tycker jag som gillar färg.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  12. Jag har kanske lite annan inställning mot dig och många av dom som kommenterat.

    Jag kan iofs också svara något i stil med "vi gissar på hundvalp" när någon frågar vad vi tror det blir. Men det är mest på skoj.
    Jag tycker att det är skillnad på flicka och pojke och jag tycker att man får tycka det. Jag tycker inte heller det är konstigt att man är nyfiken, det är jag själv med. :)

    Däremot tycker jag inte att det ena är bättre/mer önskvärt än det andra. Och jag tycker absolut att båda könen skall vara lika mycket värda och jämställda varandra. Men ibland kan jag tycka att många nästan vill att vi skulle vara ETT kön allihop. Jag älskar olikheterna i könen och tycker det är kul och bra att dom finns.
    Men som sagt, lägger man värde i vilket kön man har/väntar, då sparkar jag bakut.

    Samma sak gäller när folk ALLTID säger "ÅH VA KUL FÖR ER" när någon som har en flicka sen innan får en pojke och vise versa. Som att det är någon slags dröm alla har om att få ett av varje kön.

    Håller dock med till fullo om sterotypa inställningen att flickor är söta och pojkar är tuffa. Inte för att alla jag känner har den synen, men den finns ju, och det går fetbort. ;)

    Kram kram

    SvaraRadera
  13. Folk kan verkligen vara påträngande! Bara för att du är gravid betyder det väl inte att du vill dela med dig av det till folk du inte känner! Kön spelar ingen roll!

    SvaraRadera
  14. Vi kollade aldrig upp könet på Saga när jag väntade henne. För mig var det viktigaste att bebisen var frisk.
    Tycker att det är lite av tjusningen i det hela att när de väl små liven tittar ut så är det då man får reda på vad det blir:-)
    Jag hade jätte mycket brunt och blått på henne som bebis & än i dag så köper jag gärna blå & bruna kläder.

    Kram Kram

    SvaraRadera
  15. Vi valde vid BÅDA våra barn att inte ta reda på könet.

    Detta var tydligen ngt helt ovanligt och konstigt enligt omgivningen som kom med den ena dumma kommentaren efter den andra.
    -Hur ska ni kunna handla till bebisen? Var nog den vanligaste.

    Handlade neutralt och gör fortfarnde lite så... Förstår inte varför folk inte kan fråga hur man mår eller hur bebisen mår som första fråga istället för vet ni vad det blir?
    Säger man då nej så tappar folk intresse och man är inte lika "intressant" längre tyvärr...

    SvaraRadera