torsdag 3 november 2011

Känner du dig trygg när du lämnar ditt barn på förskolan?

Igår gick det första Kalla Fakta-programmet för i höst. Det handlade om säkerheten på våra förskolor. Som förskollärare satt jag såklart bänkad framför programmet och det var mycket riktigt ett bra men såklart skrämmande program.

Enligt en granskning som Kalla Fakta hade gjort skadas runt 6 000 barn varje år så illa att de tvingas uppsöka en akutmottagning. De tog också upp ett fruktansvärt fall där en 3-årig pojke ströps till döds på en förskolegård i mars i år.

Jag blev otroligt upprörd när jag såg programmet! Att ett barn skulle omkomma när vi har ansvaret på förskolan är såklart den absoluta mardrömmen! Det var hemskt att höra pappan berätta om hur han hade lämnat sin pojke på förskolan på morgonen precis som vanligt och sedan aldrig mer fick se honom...

Det väcktes också många andra tankar och funderingar när jag såg programmet. För det första tycker jag att olycksfallen på våra förskolor delvis är ett problem för våra makthavare. Barnen är vår framtid och enligt min mening borde mycket större resurser satsas på förskolor och skolor. I programmet talade de om att personaltätheten har minskat och antalet stora barngrupper ökat. I dag har 17% av alla dagisgrupper 21 barn eller fler. Det borde verkligen vara fler vuxna och mindre barngrupper i all barnomsorg för att vi ska kunna ge barnen en så säker och trygg tillvaro som möjligt!

Sedan är det såklart så att vi inte kan förebygga alla skador. På vår gård har vi t.ex. en liten dunge med träd och stenar. Vi har alltid uppsikt där och någon pedagog finns alltid i närheten, men om något barn skulle ramla och slå sig i en sten så spelar det ingen roll att vi finns precis bredvid, olyckan skulle ändå ske. Vi kan inte skydda barnen från allting, de måste få leka, busa och utforska sin omgivning och självklart medför detta risker. Det vi KAN och BÖR göra är såklart att alltid finnas nära barnen, och rektorn har ett stort ansvar när det gäller säkerheten på våra gårdar och i våra lokaler. Men allt går som sagt inte att förebygga.

Fallet med den lilla 3-åringen som stryptes i ett träd är däremot något helt annat. Där gjorde pedagogen ett fruktansvärt stort tjänstefel, enligt min mening, när hon lämnade några barn på gården i upp till fem minuter helt utan uppsikt. Så får det bara inte gå till och jag tyckte att det var hemskt att lyssna till rektorn som bara påtalade hur "deras rutiner har förändrats" istället för att erkänna att ett fruktansvärt fel hade begåtts!

Vad tänkte ni andra som såg programmet? Vad tänker ni om risker på förskolan och pedagogernas ansvar? Känner ni er trygga när ni lämnar era barn på förskolan?




9 kommentarer:

  1. Ja visst hade de pyjamasparty, och de va så söta hela högen när de tultade omkring i sina pyjamaser :-)

    Jag känner mig oftast trygg när jag lämnar barnen på dagis. Jag tycker att barnen går på världens bästa dagis, men det finns ingen där som har ögon i nacken.... Å jag håller med fullständigt. Barngrupperna är alldeles för stora och personalen för få... Jag hoppas verkligen att det kan bli en ändring där.

    Trevlig kväll :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte sett programmet, men av vad du beskrev så kan jag föreställa mig rektorn på förskolan som försvarade..jag undrar också varför försvarar chefer sig? Varför inte erkänna när det är uppenbart deras fel?

    Jag känner mig väldigt trygg när jag lämna L på dagis, som tur är så har hon en liten dagis, liten grupp med 15 barn, och de flesta är 15 timmars barn, som antigen inte är där varje dag ellers går hem tidigt. Och tre lärare för en grupp. Det känns skönt och jag VET att de är väldigt noga med att inget barn skadas, även när L har en liten rivmärke, så blir de så upprörda och försöker förklara, fast jag vet att de inte kan förebygga allt.

    En dag när jag komm till dagis för att hämta L, så var läraren själv med barn ute på gården, och L ville gå på toa (hon har slutat med blöjan) L har frågat efter toan, och läraren visste inte hur hon skulle göra, ta in alla barn? gå in med L och lämna andra ute? Jag kom precis mitt i hennes funderingar och hon sa, och "va bra att du kom!" och förklarade situationen, det kändes skönt att hon var ansvarsfull och inte gick in med L, i det fallet struntar jag faktiskt i om L kissar på sig, jag kan tvätta hennes kläderna, men om nåt händer något barn medan fröken är inne med L, då kan ingen göra nåt åt det.

    /Marieta

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer! Det är ett otroligt viktigt ämne och alla som har barn eller jobbar med barn berörs av detta! Skönt att ni båda känner er trygga med era barns förskolor ändå! :-)

    SvaraRadera
  4. sv: Tiden går så snabbt! Känns som det var igår jag såg att testet visade positivt och nu sitter jag här och bara väntar och kan ha en liten i famnen vilken dag som helst! :)

    Desamma :)

    SvaraRadera
  5. Vilken super mysig blogg du har :)
    Såg tyvär inte programmet igår! Men jag känner mig rätt trygg när jag lämnar barnen på förskolan!!!


    KRAM

    SvaraRadera
  6. Jag känner mig trygg när jag lämnar min dotter. Förskolan är liten men bara två avdelningar som dessutom samarbetar mycket. Gården är lagom stor och ligger bara på ena sidan byggnaden så att det är lätt att ha uppsyn över barnen.

    Känner mig inte riktigt bekväm med en av pedagogerna bara, hon verkar inte ha riktig koll på barnen utan har flera gånger gett oss felaktig information om hur Linnéas dagar sett ut. Tur att de andra är så trevliga, bra och ordentliga att de uppväger hennes brist på intresse för barnen, hennes största intresse verkar tyvärr vara att socalisera med vissa föräldrar.

    SvaraRadera
  7. Jag ska va ärlig och säga att det beror precis på vilken pedagog som jobbar när jag lämnar :(

    Sv: Tack :)

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Såg inte programmet men både jag och min man känner oss jättetrygga med att lämna våra barn på förskolan. Barnen går på en väldigt stor förskola med totalt 90 barn uppdelade i 5 avdelningar.
    Hade vi inte känt oss trygga hade vi bytit förskola direkt.

    Kram Madde

    SvaraRadera
  9. Det känns tryggt att lämna barnen på vår förskola. Men visst skenar tankarna iväg ibland...tänk om i fall att något skulle hända...

    SvaraRadera