onsdag 30 november 2011

Sagolek

På avdelningen där jag jobbar finns det en tradition med SAGOLEK. Det finns olika sätt att göra sagolekar, men på vår avdelning gör vi så att vi förvandlar ett lekrum till sagans värld med hjälp av olika rekvisita, därefter bjuder vi in barnen och de får smyga in och sätta sig på kuddar längs väggen. Sedan spelar vi pedagoger upp en teater. Idag spelade vi "Petter och hans fyra getter". När vi har spelat klart teatern är det barnens tur att vara med. De får prova de olika rollerna och så spelar vi teatern om och om igen hela förmiddagen. Efteråt låter vi utklädningskläder och rekvisita finnas kvar i rummet så att barnen själva kan leka teatern.

Det krävs en del förberedelser, och dessa förmiddagar med sagolek brukar oftast bli otroligt intensiva. Men sagoleken är otroligt uppskattad av barnen! Det är så roligt att se hur de samarbetar i teatern och det värmer i hjärtat när även de blyga och lite försiktiga barnen vågar vara med och spela!

3 kommentarer:

  1. Kul att du gillar den. Kände att jag ville ha lite nytt nu när det är vinter. Fast jag vet inte om jag är riktigt nöjd med bilden på mig själv, tycker den förstör hela designen, haha! Men man vet ju att folk vill se personen bakom bloggen så det får duga.

    Och tänk. Imorgon är det december månad som är den månad då du ska ha barn. Hur känns det? :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt det låter! =)

    SvaraRadera
  3. sv: Ja hon är bra söt min lilla tjej. Tack :))

    SvaraRadera