tisdag 17 augusti 2010

Elitklasser på högstadiet?

Följande artikel finns att läsa på aftonbladet.se idag:

Förslaget som Björklund kommer med är elitklasser redan på högstadiet. Eleverna söker till dessa klasser redan i sexan och läser sedan exempelvis matematik i sin egen takt utan att bromsas av läroplaner. Eleverna kommer t.o.m. kunna tenta av gymnasiekurser.

För många låter det här perfekt. Äntligen satsas det på de högpresterande eleverna och inte bara på de lågpresterande. Jag instämmer i att alla elever borde få hjälp och stöd utifrån sina förutsättningar. Alla elever ska stimuleras och stöttas på respektive nivå. Att skapa elitklasser tycker jag dock är vansinnigt!

Jag tror att elitklasser kommer att sätta ännu högre press på redan pressade elever. De elever som eventuellt skulle hamna i de här klasserna behöver utmaningar, men de behöver också få höra att de duger som de är. Att "G" faktiskt betyder "godkänt" och alltså räcker, samt att de inte alltid måste lägga ribban knappt nåbar. Det finns säkert många elever som skulle må bra, och trivas i elitklasser, men i ett samhälle där allt fler unga mår dåligt, har dåligt självförtroende och höga krav på sig själva tror jag att elitklasser är ett stort misstag! Vi behöver inte fler ungdomar som går in i väggen redan innan de har gått ut skolan...

Vad tycker ni om Folkpartiets förslag?

5 kommentarer:

  1. Jag håller med dig Vanilla, jag tror också att det sätter högre press på eleverna. Dessutom blir det ju en tydlig uppdelning redan på högstadiet vilka som är "smarta" och inte vilket jag har väldigt svårt för!

    SvaraRadera
  2. Tack för titten på min blogg, så bra för nu har ju jag hittat till dig =).

    Kram Catta

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig, tror inte riktigt på den här ideén. Det borde vare en självklarhet istället att få resurser i skolorna så att både de som har lätt för att lära får utveckling och de som har det lite svårare får den hjälp de behöver.

    Krya på dig du med..det är toktrist att vara hemma och vara sjuk.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst hela förslaget men jag kan tycka det är bra att även elever som är duktiga på teoretiska ämnen kan få utrymme och extra stimulans.
    Det finns redan elitklasser i fotboll och musik, varför är det "finare" att vara bra på sådant än på matematik?

    SvaraRadera
  5. Jag håller såå med dig! Skrev ett liknande inlägg för ett par veckor sen angående att det talas om att utöka universitets terminer från två till tre. Thank God I'm out heter det och det säger väl det mesta om vad jag tycker om det :)

    Haha, har du t.o.m gjort en lista fastän du är stackars sjukling. Du måste nog gilla listor ännu mer än vad jag gör :D Krya på dig!!

    SvaraRadera