måndag 9 augusti 2010

Gubbsnack

Är det något jag är totalt allergisk emot så är det gubbsnack. Ja, alla äldre män använder såklart inte sådant språk, men det finns en viss grupp av äldre män som slänger sig med otroligt nedvärderande ord. Om man tolkar deras språkbruk som att de faktiskt menar vad de säger så har de helt sjuka värderingar som inte är ok överhuvudtaget. Som yngre kvinna är det ofta svårt att bemöta ett sådant förhållningssätt och ett sådant språkbruk.

Gubben som jag träffade idag var dessutom en riktig besserwisser. Han visste allt och brydde sig inte det minsta om vad jag hade att säga och lyssnade inte överhuvudtaget på mina argument. Han slängde sig också med vissa, enligt min mening, fruktansvärda ord, bl.a. "negerjobb", "hora in sig" och "bögspråk". Jag som oftast ger uttryck för mina värderingar och vågar säga emot människor hade mycket svårt att hålla tyst.

Negerjobb? Är han på riktigt eller? Vi har ett mångkulturellt samhälle med människor från alla jordens hörn och det finns väl ingen vettig människa som 2010 använder ordet "neger"? Om han verklig står för det han ger uttryck för så har han en hemsk människosyn och en förlegad syn på flerkulturella människor.

"Hora in sig" använde han om en tjej som skulle starta ett nytt företag och ville ha låga priser i början. Jag blev så paff av hans ordval att jag blev helt mållös. Och det händer inte ofta vill jag lova.

När gubben vände sig till min man och sa "det var bra att du inte använde bögspråk" så höll jag på att smälla av. Han förklarade sedan att han tyckte det var bra att han inte använde ett för avancerat och tekniskt språk. Men jag blir så förbannad! Att använda ordet "bög" som ett nedvärderande ord är förkastligt enligt min mening. Jag vill gärna tro att vi är relativt accepterande i Sverige och att de flesta respekterar att människor har olika sexuella läggningar. Vilket århundrade är han ifrån egentligen? För jag tror knappast att han syftade på att bögar i allmänhet pratar ett för avancerat språk!

Jag har som sagt otroligt svårt för äldre män som tycker att de är bäst i världen, tycker att de kan allt och vet allt och som dessutom använder ett språkbruk som (avsiktligt eller ej) sprider fördomar och negativa värderingar!

4 kommentarer:

  1. Ryser när jag hör sådana där gubbar snacka skit. Det finns ju ett gäng sådana tyvärr. Har själv träffat på typen alldeles nyligen. Vid ett tillfälle sa jag ifrån. Kändes skönt.

    SvaraRadera
  2. Aaaa fy faan blir också lika upprörd som du , tyvärr är det rätt vanligt att folk pratar så utan att egentligen tänka på vad det är dom säger.

    Man blir så trött

    SvaraRadera
  3. Jenny: Härligt att du sa emot, helt rätt!

    Emma: Ja, det är inte alltid de verkligen står för vad de säger, men de sprider ju ändå värderingarna till andra!

    SvaraRadera