lördag 16 juli 2011

Vecka 20

Enligt ultraljudet går jag nu in i vecka 20. Det känns overkligt att jag redan är så långt in i graviditeten!




Vecka 20 (19+0)

Bebisen: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram. Fostret är nu långt och smalt! Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna. Tänk att fostret nu är lika känsligt för beröring som en 1-åring!

Mamman: De flesta kan nu känna rörelser utanpå buken. Din mage växer sig större hela tiden, kanske putar din navel ut lite. Livmodern kommer de följande veckorna att växa till över naveln. Din bröstkorg har utvidgat sig, och du är kanske mer plågad av sura uppstötningar/halsbränna.

Egna ord: Jag är lite mer trött än vanligt och jag har ont i ryggen, men annars mår jag toppen! Det är skönt att "alla" vet om det nu, och att det verkligen syns!

16 kommentarer:

  1. Stort Grattis till bebis i magen : - ) Åh jag kommer ihåg de som igår när Ebbe låg i magen min! Makalöst härlig känsla att få bära ett liv i magen sin!

    Ni har en underbar & magisk tid framför er : - )

    Kul att du är med & tävlar!

    KRAM & Ha en härlig lördag!

    SvaraRadera
  2. Oj! Skrev lite fel! ; - ) Kul att du gillade smycket skulle de ju va! hihi1

    Kram igen

    SvaraRadera
  3. Jättefin mage du har! Jag tror nog att det bor en liten flicka där kanske?! ;) Kika gärna in mina gamla gravidbilder inne på bloggen under "Babylycka" =)
    Grattis igen!

    SvaraRadera
  4. Det var himla gott;-) Fin mage du har! Veckorna går så fort när man är gravid men ännu fortare sen när det lilla knytet kommer till världen;-) Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Ja tiden går så himla fort! Tycker inte det var längesen jag plussade men min dotter fyller 1 år den 9e aug. Herregud, hur hände det liksom?! =)

    Jag kommer också ihåg att jag tyckte det var så jobbigt och tufft att vara gravid på sommaren. Så det måste vara rätt så skönt för dig också med lite svalare väder emellanåt? =)

    Ha en skön fredagskväll.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken fin mage du har Vanilla!

    SvaraRadera
  7. Åh, det var på tok för länge sedan jag kikade in här och jag har ju helt missat att du är gravid !?
    ett JÄTTE grattis :)
    KRAMAR

    SvaraRadera
  8. Oj, nu var det länge sedan jag var här inne, så GRATTIS till underverket i magen! :) :)

    SvaraRadera
  9. Åhhh GRATTIS,
    så härligt!

    Vilken fiiin mage.
    MÅNGA KRAMAR

    SvaraRadera
  10. Grattis till bebis!!! :) Så roligt. Min tjej är 15 månader nu och tiden går galet fort! Såg en två veckors bebis på stan igår och kan inte fatta att min varit så liten :) Stor kram

    SvaraRadera
  11. GRATTIS!! Vad fiiin du är :-)
    Många kramar

    SvaraRadera
  12. Du är så himla fin! Och vad lång bebisen har blivit nu! Var tvungen att leta efter något som vägde 250 g för att veta hur mycket det var - var som ett litet leverpastejpaket :)

    SvaraRadera
  13. Finaste! <3 Kan inte fatta att halva tiden har gått!!!

    SvaraRadera
  14. Fin mage du har tjejen!
    Kram

    SvaraRadera