lördag 23 juli 2011

Vecka 21

Då går jag in i en ny vecka igen, och här kommer en bild från idag:

Vecka 21 (20+0)

Bebisen: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Fostret har alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Fostret kan röra alla sina leder. Det får också mer hår på huvudet. Du känner antagligen sparkar på olika ställen i magen därför att den lille/lilla har gott om plats och kan röra sig fritt i fosterhålan.

Mamman: I princip alla kan nu se att du är gravid! Din livmoder borde nu kännas ungefär 2 cm ovanför din navel. Du har antagligen ökat 4-7 kg i vikt och allteftersom bebisen börjar bilda sina fettreserver kommer också din vikt att öka. Under de kommande 10 veckorna kommer du att gå upp ungefär hälften av den totala viktökningen under hela graviditeten.

Egna ord: Jag kan inte känna några tydliga sparkar ännu, men vi var ju på ultraljudet nyligen och såg den lilla bebisen sparka runt där inne så jag känner mig inte orolig. Än så länge har jag heller inte ökat något i vikt, men det kommer väl de närmaste veckorna!

8 kommentarer:

  1. Åh, nu är du halvvägs! Vad kul! Den lill* sparkar nog snart ska du se!

    SvaraRadera
  2. Fin:) Själv är jag i v36 å har börjat känna att nu får den lill* komma ut, vi ska dock på ett vändningsförsök på onsdag, då plutten ligger i säte, är inte nervös än, men kan ju bli, har inte hänt med mina andra två så...hoppas, hoppas, h*n hinner vända sig till dess!
    Ha det bäst å njuuut:)
    kram!

    SvaraRadera
  3. Nämen, då är vi ju nästan lika gravida! Själv är jag i slutet av v. 19. BF var först 9 december precis som för dig, men efter ul blev jag framflyttad till 20 dec, vilket borde stämma med tanke på äl.

    Så Grattis!!

    SvaraRadera
  4. Ja nu är halva tiden gjord! Det går så fort:) Jag kände sparkar from v.19 med min första dotter och det är så magiskt, en känsla som är svår att beskriva för ngn annan. Snart får även du uppleva den:)

    Och vilken tur och LYX att du inte har gått upp ngt i vikt! =)

    SvaraRadera
  5. Så fin du är och vilken fin tunika! =) Kram

    SvaraRadera
  6. Häftigt att bebisen har hår på huvudet redan! :)

    SvaraRadera
  7. Så fin du och magen är. Det känns som om det var så längesen för mig, ändå är det bara 4 månader...längtar redan till nästa gång ;)

    SvaraRadera