lördag 30 juli 2011

Vecka 22

Idag går jag in i vecka 22 och här kommer ett par kort på magen från idag:



Vecka 22 (21+0)


Bebisen: Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Bebisens sinnen utvecklas snabbt och tack vare en komplett uppsättning neuroner i hjärnan kan nu omgivningen och den egna kroppen utforskas, främst med hjälp av känseln.

Mamman: Övre delen av livmodern befinner sig nu c:a 2 cm ovanför naveln och du känner dig sannolikt ganska tillfreds och bekväm med graviditeten. Magen är ännu inte så stor att den blir ett irritationsmoment i de dagliga rutinerna, och du kan förmodligen sitta och böja dig utan alltför mycket svårigheter.

Egna ord: Jag trivs verkligen bra med att vara gravid nu! Det är så mysigt att se och känna hur magen växer och jag känner mig inte alls lika orolig som tidigare. Den här veckan har jag känt att bebisen har rört sig inne i magen och det är helt fantastiskt!

12 kommentarer:

  1. Åh, vad fin magen är nu! =)

    SvaraRadera
  2. Finfina magen! Åh vad jag älskade den tiden, när man kände bebisen och man inte var alltför stor och otymplig :-) Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja, passa på att njuta för det går så fort och sen saknar man den där tiden med magen. Fast å andra sidan så kommer allt det roliga när du väl har din lilla skatt i famnen.

    SvaraRadera
  4. Åh så mysigt att känna rörelserna! <3

    SvaraRadera
  5. Grattis till den fina magen - det är ju helt underbart att vara gravid och att få barn :) Vill tipsa om min sommartävling på min matblogg, vore superskoj om du ville vara med och tävla :)

    SvaraRadera
  6. Fin fin mage!
    Kul att gå i väntans tider.
    Hoppas att allt är bra.

    Fina bilder ifrån Stockholmshelgen, visst är det något visst med hotellfrukostar?

    Kram

    SvaraRadera
  7. Du är så fin med magen ♥

    SvaraRadera
  8. Underbart att få känna att det lilla livet där inne i magen rör sig!

    Kram Kram

    SvaraRadera
  9. Har du tänkt på hur du kommer att blogga efter att barnet har fött? Nu är det ju iofs ett tag kvar men blir det en mammablogg istället eller kommer du att värna om ditt barns identitet och skydda det?

    Nyfiken :-)

    SvaraRadera
  10. Så fin, jag längtar efter att få en sån mage jag med;) kram J

    SvaraRadera