onsdag 21 september 2011

Dagens fråga

Jag har ca 12 veckor kvar till beräknat datum för förlossning. Det börjar bli dags för mig att meddela min arbetsgivare när jag tänker "gå hem". Just nu lutar jag åt att arbeta till den 2 december, d.v.s. en vecka innan datum. Jag är en rastlös person och jag är ganska säker på att jag kommer att gå över tiden, så jag vill inte gå hemma och vänta för länge. Men jag har många kompisar som gick hem en hel månad innan BF trots att deras jobb inte var särskilt krävande rent fysiskt. Så nu är jag nyfiken på hur ni andra har tänkt kring detta!

Hur länge valde ni att arbeta innan er bebis kom?


13 kommentarer:

  1. God eftermiddag söta..Jag blev sjukskriven tidigt med min prins för jag jobbar inom terminal med stress o tunga luft o mådde inte helt bra..så det var nog ca 5 månader innan.men kan man jobba så länge man kan så ska man göra det..så olika från jobb till jobb..denna gång är jag mamma ledig.så skönt.Ha en fin onsdag.kram

    SvaraRadera
  2. Första gången tänkte jag jobba terminen ut = mitten av juni med BF slutet av juli. Som tur är blev jag sjukskriven 1 maj för pojkarna föddes på skolavslutningsdagen ;-)

    Andra gången blev jag också sjukskriven, ca en månad innan BF, födde en vecka tidigt.

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde min sista dag 3 veckor innan beräknat datum, men gick över 2 veckor så jag hann bli riktigt rastlös de senaste veckorna. Hade jag varit du och inte haft några besvär så skulle jag ha jobbat till en vecka innan BF. Kram

    SvaraRadera
  4. Jag hade planerat att jobba så länge som möjligt men blev sjukskriven alldeles för tidigt (pga risk för förtidsbörd). Finns nog ingen ultimat tid men är du rastlös och allt är bra hade jag nog jobbat på (om du inte har kompisar som är mammalediga och vill hänga lite vill säga). Lycka till!! :)

    SvaraRadera
  5. Tack allihop för era svar! :-)

    SvaraRadera
  6. Jag slutade jobba en månad innan, men har ju ett jobb där jag står upp hela dagarna, men det var en seg månad att gå hemma och bara vänta ;)
    hoppas du haft en härlig dag!
    kram

    SvaraRadera
  7. Jag är i samma sits som du, vet inte heller hur länge jag skall jobba. BF 9 februari så som det känns nu kör jag januari ut. Men man vet ju aldrig vad som händer framöver. Hur långt i förväg måste man säga till? Nu vet dom ju om att jag är gravid såklart men finns det något måste på när man skall säga när man tänkt gå?

    SvaraRadera
  8. Jag gick på havandeskapspenning 2 månader Och semestern tog jag i anslutning så 3 månader hemma) innan & det var helt underbart :) Fick massor av vatten några veckor därefter och jag har ett rörligt jobb så det hade varit en plåga. Dessutom fick jag vara hemma hela sommaren wow :)

    Kramis

    SvaraRadera
  9. I Norge går man 3 veckor innan BF. Väldigt skönt! Jag födde 3 dagar innan BF så jag var glad att jag hunnit vila upp mig! 2 veckor innan BF skulle jag nog rekommendera, skönt med lite egentid innan, gå till frissan kanske, och sova!

    SvaraRadera
  10. Sv: Urs vad trist, hoppas du kryar på dig! Ja, har en kompis som också jobbar på förskola och hon säger samma sak.

    Tack för dina ord om luggen! ;-)

    Jag gick från mitt arbete (som koordinator/säljare, mycket ansvar) tre veckor innan BF, passade bra eftersom vi flyttade då också. Var skönt att gå hemma lite innan, hade inte samma fokus på jobbet när jag var som mest höggravid. Liv kom en dag efter BF. Det är svårt att veta innan dock! En del går någon månad innan och önskade att de stannat tiden ut, en del har jag hört önskade att de gick tidigare från jobbet än de gjort. Hoppas du kommer fram till ett datum som känns bra för dig!

    Kram

    SvaraRadera
  11. sv: Åh nej, är du också sjuk? Fyy! Ja, tack och lov klarade jag arbetsdagen men tuff var den och jag ångrar nu i efterhand att jag jobbade.

    SvaraRadera
  12. Åh trist att vara sjuk. Hoppas du kryar på dig snart!

    Med min äldste son var jag hemma 10 veckor innan, men jag blev sjukskriven pga blödningar (moderkakan låg långt ner)
    Men yngste sonen slutade jag jobba 2 veckor innan och det tyckte jag var toppen. Jag hann varva ner och fixa med en massa som man behöver innan det var dags.

    Gör vad som känns bra för dig.

    Kram !

    SvaraRadera
  13. Hej du! Med mina 2 tidigare tjejer, har jag valt att gå hem ca 2 veckor innan. Denna (sista gång?) har jag valt 3 veckor innan - bara för att jag kan egentligen... Dock sa min BM varför passar du inte på? Ta gärna en vecka extra. Jag har inget direkt tungt jobb, och risken finns att jag nu bli lite rastlös. Men det känns ändå bra att kunna vara hemma och koncentrera sig på de som är hemma innan nästa kommer och kräver all uppmärksamhet...

    SvaraRadera