lördag 17 september 2011

Vecka 29

Lördagar är enligt mig veckans bästa dag, men för mig är lördagar också speciella för att jag går in i en ny vecka! Idag går jag in i vecka 29!




Vecka 29 (28+0)

Bebisen: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Barnet är ca 39 cm långt och väger ca 1300 gram.

Mamman: Nu blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

Egna ord: Den här veckan har jag fått kramp i matstrupen två gånger, eftersom jag åkte in akut för två veckor sedan (läs här) vet jag att det inte är farligt, men det känns som en hjärtinfarkt så det gör fruktansvärt ont! Annars växer magen hela tiden och bebisen där inne sparkar mer än någonsin! Det är så härligt att se och känna barnet röra sig där inne!

8 kommentarer:

  1. Åh, vad fina magbilder! Tråkigt med matsrupskramp -hoppas att du slipper det i fortsättningen!

    SvaraRadera
  2. Din mage är så fin tjejen!! =)

    Får du (har du sökt) havandeskapspenning? I Eskilstuna var det sååå svårt att få det. Jag fick kämpa för att få det trots att jag hade foglossning, blödningar och problem med ryggen. Vet inte hur nitiska de är i andra kommuner? Jag fick iallafall det till slut och gick hem i maj (Ella född 30 juli).

    Och nu är det dags att börja jobba på måndag ja. Faktiskt ska det bli roligt (nytt jobb oxå ju) och jag ser fram emot att få vara den professionella Mira igen. Kommer säkert få massor med roliga tips på vad jag kan göra med Ella oxå, ska ju jobba med 20 st 1-3åringar. ;-)

    Ha en skön helg, kramis!

    SvaraRadera
  3. Ja gör det, dom har faktiskt jätte fina kläder till små hos Nelly.com :) Vissa är iofs lite för dyra kan jag tycka men men..Kramar

    SvaraRadera
  4. Jisses, vad tiden går fort. Så spännande att höra små sparkar och rörelser, något man saknar med att vara gravid :)
    Önskar er en mysig lördagskväll!

    SvaraRadera
  5. Fint! V. 29... Galet vad tiden går! Du måste vara ungefär lika långt gången som min bästa kompis, hon är beräknad till den 23 november!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Nej men se där! Någon börjar visst se lite gravid ut... ;-)

    SvaraRadera