lördag 24 september 2011

Vecka 30

Det är lördag och jag går in i en ny vecka. Nu har jag gått 29 fulla veckor och går alltså in i vecka 30!



Vecka 30 (29+0)

Bebisen: Barnet växer mycket och ökar nu från drygt ett kilo till tre och ett halvt kilo på bara tio veckor. Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.

Mamman: Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen. Om förvärkarna upplevs som smärtsamma är det en signal om att allt inte står rätt till. Detta inträffar vanligtvis efter en lång arbetsdag eller då du är jäktad. Ta det lite lugnare och förkorta gärna dina arbetsdagar.

Egna ord: Den här veckan har varit lite extra tuff eftersom jag åkte på en rejäl förkylning också. Annars växer magen och blir större, och det är härligt att se, även om jag såklart känner mig mer och mer klumpig!

8 kommentarer:

  1. Du bär din mage så fint!

    Hoppas du mår bättre och har en fin söndag!

    //Anna

    SvaraRadera
  2. Åh vilken fantastisk vacker mage du har!!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Kul att du tittade in hos mej :) Grattis till graviditeten, jag väntar också en liten fast i november. Här kommer jag att kika in fler gånger :) Hoppas du har en mysig söndagskväll. Kram

    SvaraRadera
  4. Åh måste fatiskt säga att jag saknar min gravidmage.. men jag har ju mitt lilla barn nu =) Och snart är det din tur =) Spännande!

    SvaraRadera