söndag 4 september 2011

Vecka 27

Det var fullt upp igår och jag hann inte ens lägga upp ett inlägg om den nya veckan. Här kommer i alla fall ett kort från igår:


Vecka 27 (26+0)

Bebisen: Barnet är cirka 30 centimeter i sin fulla längd och väger ca 1 kg. Barnets ögon öppnas efter att ha varit stängda en tid. Det övar att öppna och stänga ögonen. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig. Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.

Mamman: Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan också börja känna dig tung och du kan få bristningar. Hittills har det ändå varit ganska bekvämt med en rund liten mage och en bebis som inte buffar till allt för hårt mot revben och insidan av magen.

Egna ord: Jag tror aldrig att jag har varit så stolt över min kropp som jag är nu! Det är fantastiskt att det finns en liten bebis i min mage som växer och blir större! Jag har lite jobbigt med foglossning och sura uppstötningar vilket resulterar i illamående. Men i övrigt mår jag bra!

8 kommentarer:

  1. Vilken underbar kula :)
    Javisst är det fantastiskt! Jag kände mig så fin ända tills vattnet kom, men det hoppas vi att du slipper!

    KRAMAR

    SvaraRadera
  2. Och magen den växer så det knakar =)

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för din fina kommentar, den värmde verkligen!!
    Förstår inte hur man orkar lägga sig i någon annans liv så mycket, och oftast för att kritisera... att folk orkar skriva långa mejl och hur jag kan göra si och så, vad gäller både kläder och utflykter mm, är för mig en stor gåta!

    Och din mage blir bara stöere och finare, älskar din kofta med bältet över magen, så jäkla fint! och redan vecka 27.. snart är det ju dags ;)
    ha en fin dag!! kramar

    SvaraRadera
  4. Fin mage du har !!
    Underbar känsla det där...Ett liv som växer och frodas...
    Ha en mysig måndag.
    Kram Helene.

    SvaraRadera
  5. Oj vad tiden går :-)
    Fin mage.

    Jag kände mig också så himla fin och var inge kroppsnojjig alls när jag var gravid.

    Kram Johanna

    Var gärna med i min utlottning på min sida!!!

    SvaraRadera
  6. Fina magen!
    Jag trivdes också enormt med att vara gravid & jag var så stolt över min fina mage:-)
    En konstig känsla då den försvann, HiHi.

    Kram Kram

    SvaraRadera
  7. Du är så fin vännen med magen! Och du ska vara stolt över din kropp och känna dig fin. Kommer ihåg att jag nog kände mig som finast i graviditeten runt vecka 25-30, sen gick det utför, haha :)

    Kram!

    SvaraRadera