tisdag 3 januari 2012

Napp eller inte napp?

Ja, det är frågan. Aldrig kunde jag väl tänka mig att det skulle vara ett så svårt beslut. Tidigare har jag tänkt att napp är bra, eftersom det ger barnen trygghet. Jag ville dock inte börja för tidigt med napp till vår lilla dotter.

Men så stod vi där, helt förbi av trötthet och desperata efter en lösning. Min mamma föreslog napp när vi inte hade sovit på två veckor. Lilla hjärtat hade definitivt ett större sugbehov än matbehov.

Vi provade napp och det hjälpte verkligen. Vi använder nappen så lite som möjligt, men när jag har ammat flera timmar på natten, och jag verkligen behöver sova, då kan D ge henne nappen en stund så att hon kommer till ro och somnar hos honom. För oss har det varit en räddning, men jag är fortfarande lite kluven eftersom jag är rädd att det ska påverka amningen negativt!


Hur tänker ni med napp till spädbarn?

14 kommentarer:

  1. Vi har använt napp till båda våra barn och tycker att det har underlättat väldigt. Helst med B för att hon var en snuttis eftersom jag inte producereade tillräckligt med mat till henne och hon tyckte nog att det var väldigt gosigt att ligga där.

    Kram Madde

    SvaraRadera
  2. Vad jag har förstått är det bra att låta bli napp i början just för amningens skull. För att dom skall få in "rätta knycket". Men sen tror jag inte det är så farligt. Jag kommer defintivt "ta till" nappen om jag hamnar i er situation. Ingen blir gladare om inte föräldrarna får sova. Sen är det väl bra att inte ha som inställning att stoppa napp i munnen på bebisen så fort den kommer ut utan avvakta och se om det behövs. Så tänker jag i alla fall. :)
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Vi har använt napp från början på Ella. Hon fick in rätt amningsteknik ändå. (sen att jag inte hade mjölk så det räckte är en annan sak). Hon har alltid haft ett stort snuttbehov och jag tycker det är helt ok med napp.

    SvaraRadera
  4. Av mina 3 barn bara R har använt nappen, men inte speciellt mycket. Men efter när jag fick information på BVC om hur nappen påverkar negativt inte bara amningen men framtida tänder, så var jag väldigt emot nappen. Hursomhelst så varken J eller L ville ha nappen over huvudtaget, så de underlättade det för mig genom att jag inte behövde ta beslut, de bestämde själva.

    Vad gäller din dotter så verkar det som att hon inte blir mätt. Jag är övertygad om det, eftersom du säger att hon nu vill amma hela tiden.

    Hur länge räcker nappen? Vill hon inte amma när hon har nappen? Tröstar det verkligen för länge?

    SvaraRadera
  5. Napp kan vara ett bra hjälpmedel ibland. Våra stora hade också napp periodvis som spädbarn just för att pappan skulle kunna trösta.

    Vad gäller amningen så var uppmärksam på att inte taget förändras. Vissa barn kan växla mellan napp och bröst utan problem (liksom vissa mellan flaska och bröst) och för andra är risken jättestor att det påverkar amningen negativt. Jag har haft en av varje sort.

    En annan sak som kan vara bra att veta är att det är snuttandet på kvällarna samt nattamningen som har störst påverkan på din mjölkproduktion (pga hormonnivåerna då). Om ni väljer att ge napp stundvis på natten så försök amma fritt på kvällen och inte ge napp då.
    Om hon snuttar sig lugn på nappen så fattar ju inte din kropp det utan tror att barnet inte behöver lika mycket mjölk = minskad produktion.

    Hoppas ni snart hittar en amning ni trivs med. Det är kämpigt i början när man ska lära sig. Kram!

    SvaraRadera
  6. Ellen fick napp redan som spädis.. nu kommer dock "problemet" att försöka vänja henna av vid den, det kommer bli en hård kamp, med blod svett och tårar!!

    SvaraRadera
  7. Vår tjej fick napp redan på BB. Det var personalen där som tyckte att vi skulle ge henne nappen då hon hade ett extremt sugbehov.
    Var absolut min räddning kan jag säga.

    SvaraRadera
  8. jag använder napp, började använda det redan på BB. vet att jag inte vågade ha det på min dotter för att ammningen kunde hämmas men det gör den inte om den fungerar. vi hade aldrig orkat utan napp, funkar det att amma så funkar det med napp..eller det har gjort det för oss iaf

    SvaraRadera
  9. Tack för alla era kommentarer! Det är verkligen många beslut man ställs inför som nybliven förälder!

    Madde: Skönt att det hjälpte!

    Madelen: Ja, det är verkligen mycket värt att få sova! Det behöver man ju för att orka ta hand om sin lilla älskling! :-)

    Mira: Skönt att höra att det funkade för er!

    Marieta: Det är verkligen ett svårt beslut! Jag tror faktiskt att hon blir mätt, men hon kommer inte till ro och kan somna om hon inte får ligga vid bröstet - och då kan jag inte sova! Oftast får hon nappen en kort stund bara för att kunna somna.

    Johanna: Tack för din kommentar. Jag försöker amma så mycket som möjligt på natten, men när jag märker att hon inte är hungrig längre så är det skönt att ha nappen så att vi båda kan få sova lite. Men vi försöker som sagt att använda den så lite som möjligt!

    ellenojag: Ja, den kampen har jag varit med om då jag jobbade på småbarnsavdelning! Men det kommer ni att fixa fint! :-)

    Maria och anna: Skönt att det hjälpte er!

    SvaraRadera
  10. Har ni väntat två vekor så tror jag inte att det kommer förändra amningen. Min bvc sköterska berättade att efter två veckor har de fått in sugtekniken. och det kommer ju ingen mat ur nappen så jag tror inte att hon kommer vilja byta :) Jag har ammat båda barnen och båda har napp och har inte haft något med det. Så jag säger låt henne ha den så ni får lite ro också, det är faktiskt också viktigt :)

    Kram

    SvaraRadera
  11. Som jag skrev i en tidigare kommentar så tycker jag napp är toppen! Ludvig är nu tre veckor o har sin vid behov, suger lika bra på brösten för det. Min dotter är två o slutade självmant med napp efter en förkylning då hon var täppt o nappen bara var i vägen. Så vi slapp avvänjningsproblem tack o lov :)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Oj, jag har aldrig ens tänkt på det.. Men tycker nog att det är viktigt att ni får sova ordentligt! Och man behöver ju inte använda nappen hela tiden! Men vad vet jag :) Lycka till! kram

    SvaraRadera
  13. Stör det amningen? Hade jag aldrig hört. Här kör vi napp till båda barnen annars tar dom oftast till tummen för att dämpa sugbehovet istället. Så fort Milo (3 mån) börjar suga på sin hand så får han nappen istället. Napp kan man slänga framöver, inte tummen :)


    Använd napp nattetid bara då? få in en sådan rutin? jag skulle se till barnets behov & inte tänka så mkt.

    Kram på're

    SvaraRadera
  14. Nappen var vår räddning. S hade stoooort sugbehov. Båda har använt napp från iaf andra veckan och det har fungerat finfint med amningen ändå!

    SvaraRadera