tisdag 21 september 2010

Femåringar idag


Jag träffar många olika barn på förskolan där jag jobbar. Just nu arbetar jag främst med de allra minsta, men jag arbetar självklart även med de större barnen emellanåt. Igår när vi var ute såg jag att två pojkar blev osams och den ena pojken kom fram till mig och sa att (låt kalla honom) O hade kastat en kotte mot honom. Jag gick efter O som redan hade sprungit iväg. Jag hittade honom bakom en sten. Jag satte mig på huk bredvid honom och frågade vad som hade hänt. Han sa att den större pojken hade hotat att slå honom med en stor pinne. Sedan sa lilla O, 5 år så här:

- Om han hade slagit mej med den, då skulle jag ta en kniv och gå till han, jag vet var han bor, och jag skulle sticka honom med kniven.

Jag blev helt förskräckt av att höra dessa ord, det är ju inte ok för någon att uttrycka sig på det sättet, men att det kom från en liten femåring gjorde mig helt knäckt. Vart är vi på väg? Vad har hänt med den här lilla pojken och på vilket sätt ska vi få honom att ändra sig?

Jag tog den lilla pojken i knät och hade ett långt och bra samtal med honom och jag hoppas innerligt att jag nådde fram till honom. Det är otäckt när de uttrycker sig på det här sättet innan de ens förstår innebörden av det!

4 kommentarer:

  1. Åh fy... det lät ju inte trevligt:-(

    SvaraRadera
  2. Bra att du tog dig tid att prata med honom! Tror det är precis det som behövs för sådana barn, en vuxen som har tid och visar medkänsla.

    SvaraRadera
  3. Sorgligt...
    Hoppas dina ord nådde fram till honom!

    SvaraRadera
  4. Oj, förstår att du blev chockad! Tror också att det var bra att du tog det på allvar och direkt bemötte det han sa och pratade om det med honom.

    SvaraRadera