onsdag 5 oktober 2011

Killar som är schäfrar?

Idag när jag satt och samtalade med barnen vid lunchen kom rektorn förbi.

- Ni vet väl att Berit är vår rektor? frågade jag barnen när rektorn hade gått.
- Mmm, svarade barnen.
- Det är ju hon som är vår chef, sa jag varpå en 5-årig flicka vände sig till mig och frågade:
- Är Berit en tjej eller en kille?
- Hon är en tjej, sa jag.
Flickan tittade på mig och funderade en stund, sedan sa hon:
- Fast det är nästan bara killar som är schäfrar.

Det var såklart gulligt att flickan bytte ut ordet "chef" mot "schäfer", men i annat fall upprör hennes uttalande mig verkligen! Är det så hon ser på världen? Hon som identifierar sig som tjej, tänker hon att hon inte har möjlighet att bli chef i framtiden bara för det? Det skrämmer mig att en liten flicka på 5 år redan är så inne i de stereotypa könsmönsterna som tyvärr till stor del finns kvar i samhället!

4 kommentarer:

  1. Ja bildäck är nog lätt det tråkigaste som finns att lägga pengar på ;)

    och vad mysigt du kommer få det på lördag, blir helt avis när jag tänker på vad du ska shoppa!! kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Hon har ju tyvärr alldeles rätt men det är ju fruktansvärt att hon redan har den vetskapen. Varför undrar man? Det är ju verkligen begränsande att lära sina barn allt om verkligheten alldeles för tidigt. Då försvinner ju viljan o hoppet att kunna förändra den.

    SV: Jag mår sådär, men inte så långt kvar nu iaf. =)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Nu kan du tävla om ett BabyBelt! http://vittellersvart.blogspot.com/2011/10/vinn-ett-babybelt-fran-anita-maternity.html

    Hoppas du mår bra!

    //Anna

    SvaraRadera