onsdag 29 februari 2012

29 februari

Idag är enligt tradition den enda dagen då kvinnor får fria. Lite konstig grej i ett så pass jämställt samhälle som vi lever i, men jag tror att när det kommer till frieri så är det nog oftast män som friar - trots att det är 2012. Vad tror ni? På Wikipedia står det att Irlands skyddshelgon S:t Patrick blev en tidig jämställdhetsapostel när han bestämde att kvinnor kunde få fria en dag vart fjärde år...

Jag har i alla fall en tjejkompis som ska fria ikväll! Det är inte så ofta man känner till ett frieri i förväg, så det är lite spännande! Hoppas att han säger ja!

3 kommentarer:

  1. Så kul det hade jag inte koll på faktiskt. Roligt med din vän då :) hoppas du mår bra annars? får läsa vidare en stund innan mannen kommer hem med maten. kramar

    SvaraRadera
  2. Oj, så spännande! Det får vi verkligen hoppas då :)

    Vi har skojat lite här hemma att om vi fortfarande står ut med varandra när vi varit tillsammans i tio år (nov 2014) så får vi väl ta och gifta oss. Börjar bli på tiden :)

    SvaraRadera
  3. Jag tror också att det är flest män som friar fortfarande även om det nog finns en hel del kvinnor som gör det ändå. jag har fått känslan av att de flesta kvinnor som friar är de som har varit i sitt förhållande väldigt länge redan, de kanske har tröttnat på att vänta på mannen? ;) Jag vet också en kvinna som friade och fick ja av sin man igår (efter typ 10 år och två barn tillsammans)

    SvaraRadera