torsdag 8 december 2011

Foglossning

Foglossning har förmodligen varit mitt största bekymmer under graviditeten. Jag fick mina första känningar i vecka 10 och har haft mer allvarliga problem med det sedan vecka 20. Det har varierat hur mycket ont jag har haft från dag till dag, och också varierat var det har gjort ont. Jag har framför allt haft ont i svanken, sätesmuskler och precis under magen. Oftast har jag haft värk vid varje steg och under väldigt många kvällar har jag fått som knivhugg i bäckenbotten för varje steg jag har tagit.

Den 11 oktober blev jag sjukskriven på 25% vilket underlättade väldigt mycket. När jag fick vila mer blev det lite bättre.

Foglossningen har känts jobbig ibland, men jag är otroligt glad och tacksam över att jag fortfarande är på benen. Jag är också glad över att jag har kunnat jobba ända till en vecka innan datum som jag hade tänkt mig. Jag vet att det finns de som inte kan gå alls och som får hoppa runt på kryckor på slutet.

Förra veckan träffade jag en sjukgymnast och provade ut en TENS-maskin. Den kan jag använda som tillfällig smärtlindring och även ha med mig till förlossningen. TENS-maskinen skickar ut elektroniska impulser via plattor till bäckenbotten vilket gör att smärtimpulserna till hjärnan bryts. Det hjälper bra när jag använder den, men jag har tyvärr inte upplevt någon bestående smärtlindring än så länge.

Är det någon av er som har erfarenheter av TENS? Tyckte ni att den fungerade smärtlindrande?

10 kommentarer:

  1. Jag har hört bara gott om TENS. En vän hade den som enbart smärtlindring och tycker den var helt underbar :-)

    Sen är det nog olika för alla!

    Jag tror din lilla bebis behagar att komma den 12 december :-)

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Ja, personligen har jag ju ingen erfarenhet eftersom jag aldrig varit gravid, men mamma hade såna när hon väntade min syster. Då fick hon dem ganska tidigt under graviditeten och ökade "impulserna" mer och mer. Hon sa att de hjälpte jättemycket när det väl var dags för förlossning eftersom hon höjt sin smärttröskel betydligt. Men om hon hade foglossningar vet jag faktiskt inte..

    SvaraRadera
  3. Jag älskar det kortet, mina två killar! :)

    SvaraRadera
  4. åh tusen tack ! ja visst är det kul med lite nytt :)

    angående TENS-apparaten så hade jag en sån när värkarna satte igång.. men den hjälpte tyvärr ingenting :( dock hade jag alla mina fram i magen så det var nog det ! annars är den säkert toppen :) man vet ju aldrig hur det blir liksom.. kramar !!

    SvaraRadera
  5. Måste bara kommentera på det faktum att bloggen fått en mobil-version, vet inte om det är du eller blogspot som fixat det men väldigt snyggt är det! :)

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig provat tens och är inte alls förtjust i själva grejen, jag vill inte prova den.. Jag har hört både bra och dåligt. Vissa verkar älska den och andra tycker knappt den hjälper. Det kanske beror på hur man placerar plattorna?

    SvaraRadera
  7. Ingen erfarenhet av den men jag hoppas den kan hjälpa under förlossningen om den inte kan hjälpa foglossningen..

    Kram vännen

    SvaraRadera
  8. jag hade bara den som smärtlindring på min första förlossning, tyckte att den var jätte bra. ville haft det denna gången oxå men jag hann inte få något

    SvaraRadera
  9. Jag använde TENS massor och tyckte att det var helt underbart den stunden som den var på. Somnade alltid och bara njöt. Dock gav det ingen smärtlindring på sikt, men den stunden man sov utan smärta var underbar.
    Använde inte den vid förlossningen alls, då var det bara lustgas och eda som gällde ;-)

    SvaraRadera
  10. jam: Ja, mobil-versionen är jättebra! Det är Blogger som har fixat det! :-)

    Malin och Prinsessan: Ja, det hoppas jag med! Jag kan tänka mig att det i alla fall hjälper i början innan värkarna är alltför kraftiga.

    Mira: Nej, det är synd att den inte ger långvarig smärtlindring. Men det är skönt att ha något att ta till när foglossningen är som värst! :-)

    SvaraRadera