lördag 3 december 2011

Vecka 40

Det känns helt fantastiskt, men samtidigt overkligt, att vi idag går in i vecka 40!




Vecka 40 (39+0)

Bebisen: Nu är barnet helt utvecklat och redo att komma ut vilken sekund som helst. Trots detta kan barnet stanna kvar i tre veckor till. De flesta barn föds på natten. Barnet kan väga allt mellan 2,5 och 4,5 kilo och vara 46-55 centimeter långt. Nu är det trångt därinne.

Mamman: Ta det lugnt. Även om det känns omöjligt, försök fokusera på något annat än förlossningsdatumet. En graviditet varar allt från 37 veckor+0 dagar till 41 veckor + 6 dagar. Passa på att vila och äta mycket kolhydrater innan förlossningen så kommer du att orka bättre. Sov, sov, sov eller vila om du inte kan sova! Du behöver alla krafter. Under det aktiva skedet av förlossningen gör du av med lika mycket kalorier som en maratonlöpare gör av med varje timme.

Egna ord: Det känns magiskt att vi nu är inne i vecka 40! Tänk att vår lilla skatt kan komma när som helst! Foglossningen är extremt jobbig, men i övrigt mår jag fortfarande bra. Jag har ju precis slutat jobba så jag ska verkligen försöka varva ner och passa på att vila mig mycket framöver nu.

9 kommentarer:

  1. Vilken jättefin mage du har!! <3 Ja nu kan du vila och snart har du din bebis hos dig! Äntligen! :) Kram

    SvaraRadera
  2. SV: Tack så mycket!

    Hoppas ni får en trevlig helg också :)

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅH! Finaste magen =)
    Snart bebis ju=) Spännande! Själv går jag in i vecka 18 ;-)

    SvaraRadera
  4. Åh, då förstår jag att du längtar lite extra till julen detta år! vad mysigt att er krabat kommer innan:) fin mage du har! Kram

    SvaraRadera
  5. Ååå vad härligt! Jag kan knappt själv tro att vi är halvvägs i morgon ;-)

    SvaraRadera
  6. Tänk vad nära det är för er nu. Vad härligt! Jag blir lite avundsjuk samtidigt som jag inte riktigt är redo att vara i v 40 ännu... v 31 känns ganska lagom... även om jag längtar efter att få se den lilla skrutten där inne. :)

    SvaraRadera
  7. grattis till vecka 40 :) tänk att kunna vara så där snygg när man bara är några dagar ifrån BF, bra jobbat tjejen!!!

    SvaraRadera
  8. Söt liten mage min var mycket större :) Känner du dig laddad nu? Lycka till om vi inte hörs innan. kram

    SvaraRadera