fredag 9 december 2011

Julgodis

En före detta kollega till mig har som tradition att varje år göra 10-15 sorter julgodis tillsammans med sin syster. Det lät mysigt tyckte jag och bjöd över en av mina systrar här om dagen. Vi tänkte kanske inte göra riktigt så många sorter, men tre-fyra sorter kanske?

Det blev dock inte alls så mysigt som vi hade tänkt oss. Jag började med att göra enkel Wienernougat. Jag slängde in choklad och nougat i micron och började sedan rosta mandeln i en stekpanna. Jag vaktade den noga så att den inte skulle brännas vid. Slängde ett öga på chokladen i micron men eftersom jag fortfarande såg hela bitar slog jag på en minut till och fortsatte sedan att koncentrera mig på mandeln. Plötsligt ser jag hur tjock rök har bildats i micron. SHIT! Fort ut med chokladen! Jag tittar ner i skålen och chokladblandningen bubblar och kokar! Röken bolmar ut och jag springer runt som en galning i köket. Brandlarmet går och jag drar på fläkten på högsta nivå medan den fruktansvärda stanken sprider sig i lägenheten!

Ingen mer nougat hade vi heller. Tråkig start. Sedan började vi med ischoklad istället. Det gick riktigt bra, ända tills vi insåg att vi hade glömt att köpa ischoklad-formar! Vi började hälla lite choklad i knäck-formar men det blev ju inte alls samma sak! Vi fick ringa in handlingshjälp. Under tiden började vi med fudgen. Vi gjorde dubbel sats och den puttrade så fint. 20 minuter senare testade vi med kulprovet. Vattnet blev bara grumligt och det fanns inte en chans att få tag på något i glaset. Vi testade igen, och igen, och igen. Istället för 20 min behövde vår fudge koka i två och en halv timme! Vi är ganska säkra på att vi gjorde något fel... och vi var sjukt trötta på fudgen när kulprovet till slut fungerade. Syrrans sambo kom med ischokladformar och när vi var klara med allt var det dags att röja i köket.

Nja, det här var kanske inte en så mysig tradition trots allt?

Ischokladen och fudgen blev i alla fall riktigt goda till slut!

4 kommentarer:

  1. Ojdå, vilken otur! Men det ser i alla fall riktigt gott ut det där godiset! =)

    SvaraRadera
  2. Hihi ja det är klart! Ännu mer fika blir det efter bebisens ankomst! :) Åh så gott med julgodis!

    SvaraRadera
  3. Bra idé ändå... kanske får bli något sånt NÄSTA år. När vi inte har ett kök i kaos. :)

    SvaraRadera
  4. Usch vilken otur! Jag misslyckades med mina lussekatter (!) i år... de ville inte jäsa alls och blev bara degklumpar i ugnen.. måste ha varit något fel på jästen, men usch så tråkigt när man har lagt ner en massa jobb på det! Men det är bara att ta tag i det igen :)

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera