tisdag 25 januari 2011

11 timmar...

Jag tycker att den svenska förskolan är fantastisk. Och jag tror att barn i allmänhet mår bra av att gå på förskola. Några timmar om dagen är bra för att få stimulans och lära sig att interagera med andra barn. Men det är också kämpigt för ett litet barn att befinna sig bland så många andra barn hela tiden. För de små barn som jag jobbar med gäller det att ständigt vakta "sina saker". Helt plötsligt kan någon vara där och rycka ifrån dig din favorit-gubbe, eller putta till dig eller kanske rent av sätta sig på dig!

Det är bra att få vara på förskola, men inte för länge! Idag hade vi en liten 2-åring som var på förskolan i hela elva timmar! Det gör ont i hjärtat. Själv var jag helt slut när jag gick hem efter 8,5 timme...

5 kommentarer:

  1. det gjorde ont i mitt hjärta med...

    jag lämnade L kl 9 och hämtade strax efter 2..ibland blir det 3. Jag föredrar att jag läser på kvällarna än hon spenderar så mycket tid på dagis.

    SvaraRadera
  2. Där jag bor är det mer en regel än ett undantag att barnen går så långa dagar. Nästan alla pendlar till större städer och jobbar båda heltid så kan man inte göra så mycket annat. Våra barn går 10 timmarsdagar varje dag. Det händer någon enstaka gång att vi hämtar dem tidigare, men inte är det ofta tyvärr. När P var liten så orkade hon inte så långa dagar så jag bytte jobb ett tag, inom samma företag men annan tjänst ett vikariat. Det var jätteskönt och ännu skönare när jag blev gravid med B och inte behövde pendla. B klarar det mycket bättre än P, men hon har inte heller samma sömnbehov som sin storasyster. Fick hon välja så skulle hon stanna och leka hela kvällarna med. Det som är skönt att veta är att de stromtrivs på sin förskola.

    Kram M

    SvaraRadera
  3. Jag tror också att förskolan kan vara bra i måttliga mängder men jag är trots det glad att jag har möjlighet att vara hemma med barnen deras första år.

    SvaraRadera
  4. Det är säkert tufft, men Viggo håller igång längre då han är hemma på helgerna än på dagis tror det är man själv som mår sämst dvs som förälder. Viggo går 7-7.5 timme per dag och det tycker jag får räcka. sov sött! Jag börjar bli lite sjuk annars är det bra. kram

    SvaraRadera