lördag 15 januari 2011

Dag 15 - Det här upprör mig

Det finns tusen saker som upprör mig. Orättvisor i alla former upprör mig, både när barn blir orättvist behandlade av vuxna, när flickor och pojkar blir orättvist behandlade för att de är just flickor eller pojkar och när människor blir orättvist behandlade för att de har en viss etnisk tillhörighet. All typ av rasism upprör mig, oavsett om det är svenskar som tycker illa om invandrare, eller om det är muslimer som tycker illa om kristna, eller om det är ryssar som tycker illa om syrianer. Visst är världen komplicerad, men varför kan vi inte se människor som individer och vänta med att bilda oss en uppfattning om folk tills vi har lärt känna dem?

Politik upprör mig ofta, som när det gäller biståndsfrågan, integrationspolitiken och skolan t.ex. Vi är ett rikt land, vi har massor med poster i vår budget som är mindre viktiga än att hjälpa människor som lever i extrem fattigdom! Och det finns många saker Sverige kan göra bättre när det gäller integrationspolitiken. Mångfald är viktigt, det är intressant och det är givande. Skapa en politik som lyfter fram det positiva i olikheter, skapa naturliga mötesplatser för olika människor och låt alla asylsökande få en svensk kontaktfamilj! Och varför satsas det inte mer på skola/förskola? Det är ju där vi fostrar våra framtida medborgare, och om vi kan få tillräckligt med resurser för att se och hjälpa varenda barn som går genom vårt utbildningsväsende så skulle vi ha betydligt färre våldsbrott senare! Dessutom skulle vi kunna hjälpa otroligt många individer till ett bättre och lyckligare liv om de får en bra start med omtänksamma vuxna omkring dem!

Ja, det finns tusen saker som upprör mig. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, men jag stannar nog här för den här gången.


Vad upprör dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar