onsdag 17 augusti 2011

Bebis i bloggen?

Jag tänkte besvara en läsarfråga som jag fick tidigare. Frågan löd:

Har du tänkt på hur du kommer att blogga efter att barnet har fött? Nu är det ju iofs ett tag kvar men blir det en mammablogg istället eller kommer du att värna om ditt barns identitet och skydda det? Nyfiken :-)

Svar: Visst blir det en typ av mammablogg när jag själv har blivit mamma. Jag har inte bestämt helt hur jag vill göra, men min förhoppning är att jag kommer att blogga som tidigare, fast med mycket inslag av mitt mamma-liv och min bebis förstås. Jag tycker att det finns många mammabloggar som värnar om sina barns identitet (eller kanske snarare integritet) även om de lägger ut bilder, men eftersom jag väljer att blogga anonymt och inte själv visar kort på mitt ansikte så kommer jag rimligtvis inte heller lägga upp foton på mitt barns ansikte.


Hur tänker ni andra som har barn och bloggar?

20 kommentarer:

  1. sv: Tack så mycket! :) När är eran lilla beräknad?
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker personligen att bilder gör en blogg, och bara text fångar väldigt sällan mitt intresse.
    Jag lägger ju dagligen ut bilder på Viggo och har egentligen bara en regel - inga bilder där man ser hans kön !
    Men jag tycker det är upp till var och en hur personlig man vill vara :)

    SvaraRadera
  3. Min blogg är så liten så jag tror nog att jag kommer lägga ut en del bilder på min lilla också. Förstår och respekterar dom som inte gör det men för min del tror jag inte det kan göra någon skada :) Men som föregående talare, jag skulle inte heller lägga ut bilder där man ser könet.

    SvaraRadera
  4. Kul att få följa dig sen me.. har inte tänkt på att du inte vill visa ansikten osv hihi..

    SvaraRadera
  5. Ida: Jag har BF den 9 december! :-)

    Fröken M: Jag håller med om att bilder är viktiga! Sen hoppas jag att många vill följa min blogg trots att jag inte visar just ansikten. Kram

    Kajsa: Det ska bli roligt att följa dig när du får en liten! :-)

    Hanna: Vad kul att du inte har reflekterat över det! Då borde det med andra ord inte vara så viktigt! :-)

    SvaraRadera
  6. Hej hej :) Jag lägger upp en massa bilder på hela min familj, men skulle aldrig lägga ut bilder där man ser könet.
    Men jag respekterar alla som väljer att inte göra det och dom som gör det :)

    SvaraRadera
  7. Vår blogg är väl motsatsen till denna...

    SvaraRadera
  8. Veronica: Ja, det är ju roligt att läsa bloggar med mycket bilder! Så fortsätt absolut med det! :-)

    Johanna: Ja, fast det är ju ganska stor skillnad att publicera mycket bilder på sina små om bloggen är lösenordskyddad! :-) Kram

    SvaraRadera
  9. Jag lägger ju ut ganska mycket bilder på min blogg, men självklart väljer man ut vilka som lämpar sig osv, självklart inga bilder utan kläder på mitt barn!!
    Jag kommer i alla fall att följa din blogg även om det inte finns några bilder på dig eller ditt blivande barn:-)

    SvaraRadera
  10. Hej och tack för grattiset =) . Yes, ska jobba på en förskola. Byter stad helt, ska nu jobba i Västerås där jag bor. (jobbade i Eskilstuna innan, men vill inte pendla mer). Ska jobba inne i stan, vilket oxå blir helt annorlunda. På min avdelning kommer vi att ha 20 st 1-3åringar och vi är 4 pedagoger. Det blir spännande =).

    Din fråga här - ja, du vet ju. Jag visar inte bilder på Ella framifrån. Det är klart det är roligt med bilder, men just på Ella vill jag inte. Jag har ju en massa andra bilder så det får duga med dem. Har en låst bildblogg för släkt och vänner där jag har bilder på Ella.

    Kramisar

    SvaraRadera
  11. Ja, men jag brukar inte ha så mycket energi innan passet. Idag vet jag inte vad som var "fel" hihi :)

    Vi disskuterade det där jättemycket fram och tillbaka men kom sedan fram till att just nu känns det okej att lägga ut bilder på Jolie. Däremot undviker jag bilder när hon inte har några kläder och andra bilder som känns för privata. Jag tror att det viktigaste är att göra det som känns mest rätt för sig själv och sitt barn!

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Intressant fråga och att höra hur andra tänker! Jag tycker verkligen man ska göra som man själv vill och tycker inget är rätt eller fel iaf.

    Jag funderade en del på det innan Liv kom, men sen kände jag att det för oss var rätt att lägga ut bilder (dock vattenstämplade så gott det går så att ingen först och främst kan ta dem och påstå att det är deras barn - har hört scary stories). Tycker det är kul att vänner och familj kan se henne där och följa hennes vardag om de vill, det har varit uppskattat :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Det är verkligen en intressant fråga det här :) jag lägger ju dagligen ut bilder på Alva men jag undviker bilder där hon inte har några kläder på sig och skulle absolut inte lägga ut bilder på henne naken !! Sen märker jag alltid bilderna i hopp om att det ska stoppa någon från att sno dem :) men alla gör ju som de vill och vill man inte lägga ut bilder på sitt barn så ska det respekteras såklart ! :)

    SvaraRadera
  14. Jag bloggar dagligen med text och bild på mina grabbar. Men såklart förstår jag dom som inte visar sina barn utåt på nätet. En sak som man måste komma överens om som föräldrar till barnet :)

    Grattis också till bebisen i magen! När är den beräknad att komma?

    Kram - Elin

    SvaraRadera
  15. Personligen har jag inget emot att visa min dotter på datorn men då ska hon vara påklädd, etc. och inte några bilder som hon skulle kunna känna sig kränkt av när hon blir större. Jag tycker heller inte jag blottar hennes liv utan försöker skriva personligt men inte för privat. Svårt men jag hoppas jag lyckas. Hon älskar att se kort på sigsjälv och det gör jag också (på henne alltså), hihi:)

    SvaraRadera
  16. Jag har aldrig lagt ut bilder på mina barn.

    Jag vill inte lägga ut bilder på mina barn av en enda anledning; jag vet inte om någon "tar" bilder och lägger ut i andra sammanhang. Internet är stort och det finns många oärliga därute. Jag känner att för egen del så känns det helt fel att lägga ut kort på mina barn. Eftersom de själva inte kan bestämma om det är okej eller inte. Det känns lika främmande för mig att lägga ut kort på mina barn som om jag skulle lägga ut kort på vänner/bekanta utan att fråga om lov.

    Visserligen kan man skydda sina bilder genom att spärra högerklick. Men vad hjälper det med alla bra kameror som finns idag?! Vill någon ha en bild så kan dom nog ta reda på den oavsett. Det kan tyckas vara nojjigt eller överdrivet. Men det är trots allt någon annan människa man "blottar" när man lägger ut kort på barnen.

    Självklart är det mycket roligare med bilder i en blogg. Men om jag tappar läsare pga att jag inte lägger ut bilder på mina barn, ja då må det vara hänt. Mina barns integritet är betydligt viktigare än läsarsiffrorna. :)

    Sen tycker jag att det är jättekul att läsa andras bloggar där de lägger ut kort på sina barn. Kort är ju alltid kul att titta på. :) Där har dom föräldrarna gjort sitt val. Det är inget jag ser ner på. Men jag skulle aldrig lägga ut kort på mina barn. :)

    Oj, vad långt det blev.. hoppas att det inte blev för rörigt. :)

    Kram

    SvaraRadera
  17. Svårt att inte blogga om sitt barn om man inte har en blogg som är specifikt för ett tema. Hoppas du får en fin helg och att det gick bra på kursen. kram

    SvaraRadera
  18. Vad roligt att ni är så många som engagerar er i debatten! Tack för alla intressanta kommentarer! :-)

    SvaraRadera
  19. jag lägger ut bilder på mitt barns anskte men väljer bilderna noga

    SvaraRadera
  20. Ah, det enorma stavfelet kunde du ju ha ignorerat eller rättat till.......

    SvaraRadera