lördag 20 augusti 2011

Vecka 25

Idag går jag in i vecka 25. Det känns stort på något sätt, tänk att vår lilla skatt kan vara hos oss om 14 veckor! Här kommer några kort från idag:



Vecka 25 (24+0)

Bebisen: Bebisens skelett börjar bli hårdare. Den viktigaste utvecklingen nu består i att bebisen ska lägga på sig och få mer underhudsfett. Han eller hon är mycket aktiv i detta skede och du märker troligen skillnad på en spark från en liten fot och en puff från en hand. Barnet kan nu knyta sina händer och få tag på sina fötter.

Mamman: Allt eftersom magen växer och blir tyngre kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck emot bäckenet. Placeringen av livmodern är vid denna tidpunkt ungefär 2-3 fingerbredder ovanför naveln. Barnmorskan mäter magens mått på ett speciellt sätt som kallas symfys-fundus mått.

Egna ord: Nu har jag börjat jobba igen och jag glömmer bort att jag är gravid ibland. Det är inte lika lätt att springa runt på gården tillsammans med barnen eller ta emot ett barn som hoppar in i min famn - det tar nog lite tid att vänja sig!

7 kommentarer:

  1. fin mage du har :) Tiden den bara springer iväg ..
    Hoppas du får en trevlig lördagskväll

    SvaraRadera
  2. Du är såååå fin och det ska bli så spännande att "följa resan" och se vem som finns där inne :)

    SvaraRadera
  3. Så härligt! Snart är du i v.35 och sen är det inte långt kvar ;) Går undan!

    SvaraRadera
  4. Så fin magen är nu. Sådär lagom, innan man blir "tjock o trött".

    SvaraRadera
  5. Åh så fin du är!

    SvaraRadera
  6. Vilken fin liten kula du har..

    SvaraRadera
  7. Så vacker du är, finaste magen ♥

    SvaraRadera