måndag 25 oktober 2010

"Men det är ju bara för att de tycker om er"

Ett par flickor kom fram till min kollega häromdagen och sa att några killar förstörde deras lek och slog dem, då svarade min kollega:

- Men det är ju bara för att killarna tycker om er!


Flickorna godtog svaret och gick iväg. Jag blev så förbannad när jag hörde hennes svar. Har inte flickorna rätt att tas på allvar? Det spelar väl ingen roll om pojkarna tycker om flickorna eller inte, pojkarna har fortfarande ingen rätt att slå eller förstöra. En flicka (eller pojke) ska aldrig behöva bli slagen. Jag blir så irriterad på vuxna människor som förklarar pojkars dåliga beteenden med "han gillar dig" eller "han är kär i dig".

Ska vi säga samma sak när tonårsflickan blir tafsad på av ett gäng killar? Ska vi säga samma sak när en vuxen kvinna blir slagen av sin man?

Vi måste verkligen tänka oss för när vi talar till barn och tänka på vilket budskap vi egentligen förmedlar...


3 kommentarer:

  1. Åh jga blev också förbanad! Hoppas att du förklarade till flickorna vad som gäller :)

    SvaraRadera
  2. Jätteviktigt! Hoppas du kunde säga ifrån.

    SvaraRadera
  3. Får jag anställa dig som min personliga pedagog/livscoach el iaf lärare till mina barn? Önskar att ALLA inom skolvärlden hade samma sunda förnuft och klokhet som du. kram

    SvaraRadera