torsdag 21 oktober 2010

Viktigt med foton?

När jag publicerade kortet från fotosessionen nedan fick jag genast kommentarer om mitt utseende. En av mina läsare frågade varför jag bloggar anonymt och då hänvisade jag till ett inlägg som jag skrev för drygt ett år sedan. Jag skrev bl.a. så här:


"Jag vill inte få kommentarer för mitt utseende i bloggen. Vi vet att flickor får komplimanger för att de är söta och gulliga redan från dagen då de föds. Det är inga fel i det, alla tycker vi om att få komplimanger. Men jag anser att det ofta läggs för stor fokus på utseende och för lite fokus på personlighet. Det här är ett utmärkt sätt för mig att få uttrycka mig och ge av mig själv utan att något som helst fokus hamnar på mitt utseende. Dessutom så känner jag många tjejer som blir beroende av att få komplimanger för deras utseende på bloggen vilket jag tror är farligt då detta skapar sämre självförtroende de dagar då man inte får så många kommentarer eller får negativa kommentarer istället." (By Vanilla 2 september 2009)


Jag vill flytta fokus från utseende. Jag vill inte bli uppmärksammad för mitt utseende. Men jag kan inte låta bli att fundera på hur viktiga foton är för att en blogg ska bli populär. Jag publicerade ett suddigt kort på mig själv, där mitt ansikte inte ens syns och fick direkt tio kommentarer. Hur skulle det vara om jag alltid publicerade bilder på mig själv och mina nära och kära på min blogg? Skulle besökarantalet och kommentarer öka avsevärt? Alla stora bloggare publicerar ju mycket foton på sig själva, och själv tycker jag att det är roligt att följa bloggar med mycket foton.

Vad tror ni? Hur stor inverkan har foton för att en blogg ska bli välbesökt?


7 kommentarer:

  1. Men du lägger ju in andra bilder än just foton på nära och kära, det tycker jag är jättekul!För visst är det så att en blogg utan några som helst bilder blir ganska trist att läsa...Självklart blir dina läsare nyfikna vem du är och blir såklart i extas när de får en glimt av dig! ;)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Malliga mamman, en blogg utan foton är inte så kul, men du lägger ju ut en massa bilder på annat än dig själv. Sen blir man grymt nyfiken på hur männsikor ser ut när de inte har bild på sig själva då man skapar en bild inne i hjärnan på hur du ser ut. I min hjärna är du en tjej som är ganska kort och späd, fick nog den bilden när du skrev att du handlat på barnavdelningen :)
    Kram M

    SvaraRadera
  3. Jag tror nog att det lockar mer om man lägger upp bilder på sig själv/sin omgivning. Det blir på något sätt mer personligt då samtidigt som det är otroligt charmigt och enligt mitt tycke, på något sätt korrekt att vara anonym.

    SvaraRadera
  4. Utan tvekan har foton en stor betydelse för hur många som läser bloggen och framförallt hur många som kommenterar! Vi lever ju i en så ytlig tid där utseende och stil har så mycket betydelse för hur folk uppfattar oss som personer. Sen har det säkert en hel del med vanlig nyfikenhet att göra också! Men jag tycker det är jättespännande att du inte gör som alla andra, att man får försöka bilda sig en uppfattning om vem du är som person helt utan att se "din yta"! Att man kan bilda sig en uppfattning om vem du är bara utifrån det du skriver!

    SvaraRadera
  5. Beror kanske lite på vilka läsare man vill ha? Jag läser din blogg för att jag gillar det du har att säga (och så är jag nyfiken). Visst är det kul när du har bilder, men det måste absolut inte vara bilder på dig utan något som illustrerar texten.

    SvaraRadera
  6. Malliga mamman: Vad söt du är! :-) Jag håller med dig, en blogg helt utan bilder är verkligen trist! Kram

    Madde: Haha, ja där avslöjade jag mig lite... Jag blir också nyfiken hur folk ser ut när jag läser bloggar! :-) Kram

    Johanna: Charmigt? Haha, det var intressant! ;-) Men ja, för mig kändes det självklart att vara anonym när jag började blogga! Kram

    Natalie: Tack för ditt genomtänkta svar! Jag tror som du att det handlar både om "ytlighet" och nyfikenhet. Men det är verkligen roligt att du tycker att det är intressant att läsa ändå! :-) Kram

    Johanna: Ja, det är väldigt sant. Jag är glad att du följer min blogg! :-) Kram

    SvaraRadera
  7. Jag vet med mig själv att jag inte läser bloggar med bara text. Behöver inte vara bilder på den som skriver, utan kan vara bilder på vad som helst. Jag har ju alltid bilder nästan, men skulle t.ex. inte ha bilder på min dotter då jag inte vill visa upp henne för alla. Det är ju oxå så olika, vissa visar hur mkt som helst och det är ok, jag gillar att se andras foton på sina barn. Men min Ella har inget på nätet att göra.

    Jag är glad att jag hittat till din blogg, du skriver om vettiga och intressanta saker, det är skoj att vi jobbar inom samma yrke osv.

    Kram på dig/ Mira

    SvaraRadera